هدف: این پژوهش به منظور بررسی اثر تجربۀ شنوندگان درباره گفتار کودکان کمشنوا و قضاوت آنان از وضوح گفتار این کودکان انجام شد. روش: جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ کودکان کمشنوای 4 تا 7 سالۀ مراجعه کننده به یک مرکز آموزش و توانبخشی در شهر کرج بود. نمونۀ آماری شامل 26 کودک دارای معیارهای ورود و خروج بود که به روش دردسترس انتخاب شدند. نمونۀ گفتار محاورهای هر یک از کودکان ضبط و به 4 شنونده (مادر، شنوندۀ ناآشنا، شنوندۀ کمتجربه، و شنوندۀ باتجربه) ارائه شد. شنوندگان باید هرچه را درک میکردند، بیان مینمودند. گفتههای شنوندگان با گفتههای کودک مطابقت داده شد و بدین ترتیب نمرۀ وضوح گفتار هر کودک بدست آمد. دادهها با آزمون اندازهگیریهای مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که به طور کلی قضاوت 4 گروه شنونده درباره وضوح گفتار کودکان کمشنوا متفاوت است. مقایسۀ دو به دوی میانگینهای وضوح گفتار نشان داد که فقط قضاوت شنوندگان ناآشنا و شنوندگان کمتجربه با یکدیگر یکسان است. نتیجهگیری: درارزیابیهای بالینی، قضاوت شنونده از وضوح گفتار کودک کمشنوا به میزان آشنایی او با این نوع گفتار بستگی دارد.
Darouie A, Gholami Tehrani L, Pourshahbaz A, Rahgozar M. The Effect of Experience on Listeners’ Judgment about Speech Intelligibility of Hearing Impaired Children. JOEC 2014; 13 (4) :5-12 URL: http://joec.ir/article-1-190-fa.html