هدف: آسیب شنوایی یا کم شنوایی از موانع و محدودیتهای مهم موجود بر سر راه افراد برای برقراری و درک روابط اجتماعی موثر است. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش حلمسئله بر ادراک تعامل اجتماعی در دانشآموزان کمشنوا صورت گرفت. روش:مطالعه حاضر نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه این مطالعه دانشآموزان کم شنوا مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی شهر کرمانشاه بودند که از این میان به صورت هدفمند ۳۲ نفر وارد مطالعه شدند و به طور تصادفی در دو گروه ۱۶ نفره قرار گرفتند. گروه آزمون تحت آموزش حل مسئله در هشت جلسه یک ساعت و نیمی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد ادراک تعامل اجتماعی کارول گلاس بود. در نهایت دادههای جمعآوری شده مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافتهها:بر اساس نتایج آزمون t دو نمونهی مستقل؛ نمرات پس آزمون در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل سطح بالاتری را نشان داد اما این تفاوت در نتایج از لحاظ آماری معنیدار نبود. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش حل مسئله در هر دو بعد افکار منفی و افکار مثبت، منجر به بهبود وضعیت ادراک تعامل اجتماعی در دانشآموزان کم شنوا میگردد هرچند که این بهبود از نظر آماری معنیدار نبود. به طور کلی بر اساس آنچه در این مطالعه بدست آمد نمیتوان نتایج را به خوبی تعمیم داد و به مطالعات بیشتری نیاز است.
واژگان کلیدی:حل مسئله، ادراک تعامل اجتماعی، دانشآموزان کم شنوا
Moradi M, kakabraee K. The effectiveness of teaching problem solving skills on the perception of social interaction in hearing impaired students. JOEC 2025; 24 (4) : 2 URL: http://joec.ir/article-1-1895-fa.html
مرادی محمد، کاکابرایی کیوان. اثر بخشی آموزش مهارت حل مسئله بر ادراک تعامل اجتماعی در دانشآموزان کم شنوا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (4) :21-30