[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 24، شماره 4 - ( 12-1403 ) ::
جلد 24 شماره 4 صفحات 30-21 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش مهارت حل مسئله بر ادراک تعامل اجتماعی در دانش‌آموزان کم شنوا
محمد مرادی1 ، کیوان کاکابرایی*2
1- آموزش وپرورش
2- دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (370 مشاهده)
هدف: آسیب شنوایی یا کم شنوایی از موانع و محدودیت‌های مهم موجود بر سر راه افراد برای برقراری و درک روابط اجتماعی موثر است. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش حل‌مسئله بر ادراک تعامل اجتماعی در دانش‌آموزان کم‌شنوا صورت گرفت. روش: مطالعه حاضر نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه این مطالعه دانش‌آموزان کم شنوا مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی شهر کرمانشاه بودند که از این میان به صورت هدفمند ۳۲ نفر وارد مطالعه شدند و به طور تصادفی در دو گروه ۱۶ نفره قرار گرفتند. گروه آزمون تحت آموزش حل مسئله در هشت جلسه یک ساعت و نیمی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد ادراک تعامل اجتماعی کارول گلاس بود. در نهایت داده‌های جمع‌آوری شده مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته‌ها: بر اساس نتایج آزمون t دو نمونه‌ی مستقل؛ نمرات پس آزمون در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل سطح بالاتری را نشان داد اما این تفاوت در نتایج از لحاظ آماری معنی‌دار نبود. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که آموزش حل مسئله در هر دو بعد افکار منفی و افکار مثبت، منجر به بهبود وضعیت ادراک تعامل اجتماعی در دانش‌آموزان کم شنوا می‌گردد هرچند که این بهبود از نظر آماری معنی‌دار نبود. به طور کلی بر اساس آنچه در این مطالعه بدست آمد نمی‌توان نتایج را به خوبی تعمیم داد و به مطالعات بیش‌تری نیاز است.

واژگان کلیدی: حل مسئله، ادراک تعامل اجتماعی، دانش‌آموزان کم شنوا
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی: حل مسئله، ادراک تعامل اجتماعی، دانش‌آموزان کم شنوا
متن کامل [PDF 611 kb]   (133 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/19 | پذیرش: 1403/6/27 | انتشار: 1403/12/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi M, kakabraee K. The effectiveness of teaching problem solving skills on the perception of social interaction in hearing impaired students. JOEC 2025; 24 (4) : 2
URL: http://joec.ir/article-1-1895-fa.html

مرادی محمد، کاکابرایی کیوان. اثر بخشی آموزش مهارت حل مسئله بر ادراک تعامل اجتماعی در دانش‌آموزان کم شنوا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (4) :21-30

URL: http://joec.ir/article-1-1895-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 4 - ( 12-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710