1- دانشگاه علامه طباطبایی 2- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده: (4879 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر، تأثیر آموزش نظریه ذهن بر ارتقاء همکاری، خویشتنداری و قاطعیت کودکان پسر اتیستیک 12-7 سال شهر تهران را بررسی نموده است. روش: این تحقیق از نوع پژوهشهای تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل همه کودکان پسر اتیستیک 12-7 شهر تهران بود. نمونه شامل 12 کودک اتیستیک بود که با نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهشی، پرسشنامه 38 سوالی نظریه ذهن و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون t مستقل و همبسته) استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش، اثر معناداری بر همکاری و خویشتنداری در پس آزمون داشته است. نتیجهگیری: با استناد به دادههای بدست آمده از این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش نظریه ذهن موجب ارتقاء همکاری و خویشتنداری میشود اما قاطعیت را بهبود نمیبخشد.
Assady Gandomani R, Nesayan A, Adib Sershki N, Karimlou M. The Effectiveness of Theory of Mind Training on Improving Cooperation, Self-control and Assertive in Autistic Boys. JOEC 2013; 13 (3) :33-44 URL: http://joec.ir/article-1-186-fa.html
اسدی گندمانی رقیه، نسائیان عباس، ادیب سرشکی نرگس، کریملو مسعود. تأثیر آموزش نظریه ذهن بر ارتقاء همکاری، خویشتنداری و قاطعیت کودکان پسر اتیستیک 12-7 سال از دیدگاه معلمان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1392; 13 (3) :33-44