1- گروه مشاوره دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه اردکان،اردکان،ایران
چکیده: (157 مشاهده)
هدف: بررسی اثربخشی هنر درمانی با تکیه بر نقاشی درمانی در کـاهش نشانههای اختلال اضطراب جدایی، تـرس از مدرسـه و اخـتلال نافرمـانی مقابله ای دانشآموزان دختر شهرستان رفسنجان در سـال -١٤٠١ ١٤٠٠ بود. روش: ایـن مطالعـه از نـوع شـبه آزمایشـی بـا طـرح پیش آزمـون و پس آزمون با گروه کنترل است. در این مطالعه جامعه آماری شامل کلیـه دانشآمـوزان دختـر دوره اول ابتـدایی بـود کـه ٣٠ دانشآمـوز بصـورت تصـادفی بـا نشـانه های اضـطراب جـدایی، تـرس از مدرسـه و نافرمـانی مقابلهای انتخاب و در دو گروه آزمایش(١٥نفـر) و کنتـرل(١٥نفـر) جـای داده شدند. گروه آزمایش به صورت گروهی ١١ جلسه ٤٥ دقیقه ای تحت مداخله قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. تمامی شرکت کنندگان در دو مرحله پیش آزمـون و پس آزمـون بـه وسـیله پرسشـنامه علائم مرضی کودک و ترس از مدرسه تحت ارزیابی قرار گرفتنـد. داده هـا با استفاده از آمـار توصـیفی و تحلیـل کوواریـانس در نـرم افـزار SPSS تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشـان داد علائـم اضـطراب جـدایی، تـرس از مدرسـه و نافرمـانی مقابلـهای بـه طـور معنـاداری کـاهش یافتـه اسـت (٠/٠٠١>P(. نتیجــه گیری: نقاشـی درمـانی باعـث کـاهش نشـانههای اضـطراب جـدایی، تـرس از مدرسـه و نافرمـانی مقابلـهای میشـود و بـر مقبولیت و استفاده بیشتر از مداخله نقاشی درمانی برای ترس و اضطراب و نافرمانی اشاره دارد.
Mirzayi E, Behjati Ardakani F, Mottaghi S, Abbasi S. effect of art therapy based on painting therapy in reducing symptoms of separation anxiety dis کorder (SAD), School refusal and oppositional defiant disorder (ODD) Students girl first elementary course. JOEC 2024; 24 (1) : 10 URL: http://joec.ir/article-1-1839-fa.html
میرزایی الهام، بهجتی اردکانی فاطمه، متقی شکوفه، عباسی سارا. تأثیر هنر درمانی با تأکید نقاشی درمانی بر کاهش نشانه های اختلال اضطراب جدایی، ترس از مدرسه و اختلال نافرمانی مقابله ای دانش آموزان دختر دوره اول ابتدایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (1) :135-148