[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 24، شماره 1 - ( 2-1403 ) ::
جلد 24 شماره 1 صفحات 148-135 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر هنر درمانی با تأکید نقاشی درمانی بر کاهش نشانه های اختلال اضطراب جدایی، ترس از مدرسه و اختلال نافرمانی مقابله ای دانش آموزان دختر دوره اول ابتدایی
الهام میرزایی1 ، فاطمه بهجتی اردکانی* 1، شکوفه متقی1 ، سارا عباسی1
1- گروه مشاوره دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه اردکان،اردکان،ایران
چکیده:   (157 مشاهده)
هدف: بررسی اثربخشی هنر درمانی با تکیه بر نقاشی درمانی در کـاهش نشانههای اختلال اضطراب جدایی، تـرس از مدرسـه و اخـتلال نافرمـانی مقابله ای دانشآموزان دختر شهرستان رفسنجان در سـال -١٤٠١ ١٤٠٠ بود. روش: ایـن مطالعـه از نـوع شـبه آزمایشـی بـا طـرح پیش آزمـون و پس آزمون با گروه کنترل است. در این مطالعه جامعه آماری شامل کلیـه دانشآمـوزان دختـر دوره اول ابتـدایی بـود کـه ٣٠ دانشآمـوز بصـورت تصـادفی بـا نشـانه های اضـطراب جـدایی، تـرس از مدرسـه و نافرمـانی مقابلهای انتخاب و در دو گروه آزمایش(١٥نفـر) و کنتـرل(١٥نفـر) جـای داده شدند. گروه آزمایش به صورت گروهی ١١ جلسه ٤٥ دقیقه ای تحت مداخله قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. تمامی شرکت کنندگان در دو مرحله پیش آزمـون و پس آزمـون بـه وسـیله پرسشـنامه علائم مرضی کودک و ترس از مدرسه تحت ارزیابی قرار گرفتنـد. داده هـا با استفاده از آمـار توصـیفی و تحلیـل کوواریـانس در نـرم افـزار SPSS تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشـان داد علائـم اضـطراب جـدایی، تـرس از مدرسـه و نافرمـانی مقابلـهای بـه طـور معنـاداری کـاهش یافتـه اسـت (٠/٠٠١>P(. نتیجــه گیری: نقاشـی درمـانی باعـث کـاهش نشـانههای اضـطراب جـدایی، تـرس از مدرسـه و نافرمـانی مقابلـهای میشـود و بـر مقبولیت و استفاده بیشتر از مداخله نقاشی درمانی برای ترس و اضطراب و نافرمانی اشاره دارد.
 
شماره‌ی مقاله: 10
واژه‌های کلیدی: : نقاشی درمانی، اضطراب جدایی، ترس از مدرسه، نافرمانی مقابله‌ای
متن کامل [PDF 1340 kb]   (72 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/4 | پذیرش: 1403/1/20 | انتشار: 1403/7/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzayi E, Behjati Ardakani F, Mottaghi S, Abbasi S. effect of art therapy based on painting therapy in reducing symptoms of separation anxiety dis کorder (SAD), School refusal and oppositional defiant disorder (ODD) Students girl first elementary course. JOEC 2024; 24 (1) : 10
URL: http://joec.ir/article-1-1839-fa.html

میرزایی الهام، بهجتی اردکانی فاطمه، متقی شکوفه، عباسی سارا. تأثیر هنر درمانی با تأکید نقاشی درمانی بر کاهش نشانه های اختلال اضطراب جدایی، ترس از مدرسه و اختلال نافرمانی مقابله ای دانش آموزان دختر دوره اول ابتدایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (1) :135-148

URL: http://joec.ir/article-1-1839-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 1 - ( 2-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.2 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660