[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1392 1392 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 82-69 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مشکلات عمده در مصاحبۀ بالینی با کودکان کم توان ذهنی
علی اکبر ارجمندنیا 1، ساجد یعقوب نژاد1 ، سیده مرجان مدیر خازنی1
1- دانشگاه تهران
چکیده:   (4958 مشاهده)

هدف: دراین مقاله، فرایند مصاحبۀ بالینی با کودکان کم‌توان ذهنی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. روش: به منظور دستیابی به این هدف، ابتدا مشکلات عمده مصاحبۀ بالینی با کودکان کم توان ذهنی و همچنین مراحل مصاحبۀ بالینی با آنها مطرح شده است. در این مقاله ضمن تبیین آن دسته از فنون ارتباطی که تسهیل کننده ارتباط میان مصاحبه­گر و کودک کم توان ذهنی هستند، تلاش شده است تا شیوه­های مشاهدۀ مستقیم و غیرمستقیم کودکان در جریان مصاحبه و ابزارهای کارآمد مورد نیاز معرفی گردند. در پایان، اصول اساسی مصاحبۀ بالینی با کودکان کم توان ذهنی و کاربرد­های آن مطرح گشته است­. یافته­‌ها و نتیجه گیری: وجود مشکلات روان­شناختی و رفتاری در کودکان و نوجوانان کم توان ذهنی به گونه و به حدی است که زمینۀ شکل­گیری یک مصاحبۀ بالینی کامل و متناسب با استانداردهای مختلف را ضروری می­سازد. بر این اساس، مصاحبه­گر بالینی زمانی که با کودک کم توان ذهنی مواجه می­شود، خود را به لحاظ روان­شناختی آماده ساخته و از ابزارهای پیشرفته جهت مصاحبه، مشاهده و یا حتی جمع آوری اطلاعات و جمع­بندی آنها بهره کافی را می­برد.

واژه‌های کلیدی: مصاحبه بالینی، کودکان، کم‌‌توان ذهنی، مشکلات
متن کامل [PDF 644 kb]   (11525 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/3/6 | پذیرش: 1391/11/30 | انتشار: 1392/3/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arjmandniya A, Yaghoobnezhad S, Khazeni S M. Investigation of Main Problems in Clinical Interview with Mentally Retarded Children . JOEC 2013; 13 (1) :69-82
URL: http://joec.ir/article-1-182-fa.html

ارجمندنیا علی اکبر، یعقوب نژاد ساجد، مدیر خازنی سیده مرجان. بررسی مشکلات عمده در مصاحبۀ بالینی با کودکان کم توان ذهنی . فصلنامه كودكان استثنايي. 1392; 13 (1) :69-82

URL: http://joec.ir/article-1-182-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1392 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645