[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 24، شماره 4 - ( 12-1403 ) ::
جلد 24 شماره 4 صفحات 56-41 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل حس عدد برحسب نیمرخ حافظه ‌فعال در دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی
علی اکبر ارجمندنیا1 ، فاطمه نصرتی*1 ، شیرین مجاور1 ، مرضیه رمضانی1
1- دانشگاه تهران
چکیده:   (280 مشاهده)
هدف: فقدان حس عدد به عنوان یکی از عوامل بروز اختلال خاص یادگیری ریاضی  در کودکان بوده و حافظه ‌فعال نیز بهترین پیش‌بینی‌کننده عملکرد مرتبط با حس عدد در کودکان به شمار می­رود. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر، تحلیل حس عدد برحسب نیمرخ حافظه فعال در دانش‌آموزان با اختلال خاص یادگیری ریاضی بود. روش­: پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش­های بنیادین و از لحاظ روش مطالعه، همبستگی بود. جامعه­ی پژوهش را کلیه دانش­آموزان پسر با اختلال خاص یادگیری ریاضی از مراجعه­کنندگان به مراکز اختلال خاص یادگیری در سال تحصیلی -14002- 14001 تشکیل می­دادند که از بین آنها  به روش نمونه­گیری هدفمند50 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس سنجش حس عدد جردن و همکاران (2008) و مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان (حافبک) پیکرینگ و گدرکول (2001) بود. تجزیه و تحلیل داده­های گردآوری شده به کمک آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه انجام شد. یافته­ ها: نتایج پژوهش نشان داد بین مجری مرکزی و عملیات همبستگی مثبت و معناداری (29/0 r=  و 01/0p<) و بین صفحه دیداری فضایی و عملیات همبستگی معناداری وجود دارد (19/0 r=  و 01/0p). همچنین، خرده­مقیاس حافظه فعال صفحه دیداری- فضایی (56/0B=  و 02/0>p) توان پیش­بینی 04/0 درصد از تغییرات خرده مقیاس حس عدد از جمله عملیات را داشت. نتیجه ­گیری: با توجه به تأیید نقش معنادار حافظه فعال در میزان حس عدد در کودکان، می‌توان مهارت­های مرتبط با مؤلفه‌های حافظه فعال به ویژه صفحه دیداری فضایی را در مراکز اختلال خاص یادگیری جهت افزایش حس عدد آموزش داد.
واژه­ های کلیدی: حس عدد، نیمرخ حافظه ‌فعال، اختلال خاص یادگیری ریاضی
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: حس عدد، حافظه ‌فعال، اختلال یادگیری ریاضی
متن کامل [PDF 819 kb]   (142 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/2/23 | پذیرش: 1403/10/16 | انتشار: 1403/12/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

arjmandnia A, مجاور F, mojaver S, mojaver S. Analysis of number sense on working memory profile in students with Math learning disorder. JOEC 2025; 24 (4) : 4
URL: http://joec.ir/article-1-1800-fa.html

ارجمندنیا علی اکبر، نصرتی فاطمه، مجاور شیرین، رمضانی مرضیه. تحلیل حس عدد برحسب نیمرخ حافظه ‌فعال در دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (4) :41-56

URL: http://joec.ir/article-1-1800-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 4 - ( 12-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710