هدف:فقدان حس عدد به عنوان یکی از عوامل بروز اختلال خاص یادگیری ریاضی در کودکان بوده و حافظه فعال نیز بهترین پیشبینیکننده عملکرد مرتبط با حس عدد در کودکان به شمار میرود. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر، تحلیل حس عدد برحسب نیمرخ حافظه فعال در دانشآموزان با اختلال خاص یادگیری ریاضی بود. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای بنیادین و از لحاظ روش مطالعه، همبستگی بود. جامعهی پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر با اختلال خاص یادگیری ریاضی از مراجعهکنندگان به مراکز اختلال خاص یادگیری در سال تحصیلی -14002- 14001 تشکیل میدادند که از بین آنها به روش نمونهگیری هدفمند50 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس سنجش حس عددجردن و همکاران (2008) و مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان (حافبک)پیکرینگ و گدرکول (2001) بود. تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده به کمک آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه انجام شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بین مجری مرکزی و عملیات همبستگی مثبت و معناداری (29/0 r= و 01/0p<) و بین صفحه دیداری – فضایی و عملیات همبستگی معناداری وجود دارد (19/0 r= و 01/0p). همچنین، خردهمقیاس حافظه فعال صفحه دیداری- فضایی (56/0B= و 02/0>p) توان پیشبینی 04/0 درصد از تغییرات خرده مقیاس حس عدد از جمله عملیات را داشت. نتیجه گیری: با توجه به تأیید نقش معنادار حافظه فعال در میزان حس عدد در کودکان، میتوان مهارتهای مرتبط با مؤلفههای حافظه فعال به ویژه صفحه دیداری – فضایی را در مراکز اختلال خاص یادگیری جهت افزایش حس عدد آموزش داد. واژه های کلیدی:حس عدد، نیمرخ حافظه فعال، اختلال خاص یادگیری ریاضی
arjmandnia A, مجاور F, mojaver S, mojaver S. Analysis of number sense on working memory profile in students with Math learning disorder. JOEC 2025; 24 (4) : 4 URL: http://joec.ir/article-1-1800-fa.html
ارجمندنیا علی اکبر، نصرتی فاطمه، مجاور شیرین، رمضانی مرضیه. تحلیل حس عدد برحسب نیمرخ حافظه فعال در دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (4) :41-56