1- دانشگاه آزاد تهران مرکز 2- سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور
چکیده: (187 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین شایستگیهای حرفهای معلمان دانشآموزان دارای کم توانی ذهنی در نظام آموزش پرورش ایران انجام شد.روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی برحسب نوع داده، کیفی برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب روش گردآوری دادهها و روش پژوهش، فراترکیب و تحلیل متون مصاحبه میباشد. جامعه آماری پژوهش در بخش فراترکیب شامل اسناد و مدارک علمی شامل کتب تخصصی، تحقیقات انجامشده، پایاننامهها، مقالهها برگرفته از پایگاههای داده داخل از سال 1391 تا 1402 و خارج از سال 2006 تا 2023 در زمینه شایستگیهای حرفهای معلمان دانشآموزان با کمتوانی ذهنی در نظام آموزشو پرورش ایران و بخش تحلیل متون مصاحبه شامل خبرگان دانشگاهی (اعضای هیئتعلمی) و سازمانی (مسئولین ذیربط) بود که نمونه ها با روش غیر احتمالی هدفمند بر اساس اصل اشباع بیست و پنج نفر براساس حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. تحلیل مضمون و روایی بخش مرور سیستماتیک ادبیات چکلیست بیست و هفت موردی بر اساس مدل پریزما و پایایی ضریب کاپای کوهن؛ برای روایی و پایایی تحلیل متون مصاحبه دقت- موثق بودن؛ اعتبار؛ قابلیت اعتماد؛ انتقالپذیری و تأییدپذیری بکار گرفته شد. تجزیه و تحلیل دادهها، تحلیل مضمون با نرمافزار MAXQDA انجام شد. یافته ها: نشان داد که شایستگیهای حرفهای معلمان دانشآموزان با کمتوانی ذهنی در نظام آموزش و پرورش استثنایی ایران دارای دو بعد عمومی و تخصصی بود که مؤلفه های خوشخلقی، انعطاف و سازگاری، تعهد کاری معتمد بودن، کنشگری احتمالی از بعد عمومی، و مؤلفه های دانش جامع حرفهای روانشناسی دانشآموزان با کمتوانی ذهنی، عمل هوشمندانه، دانش فنی و توسعه حرفهای، طراحی و توسعه آموزشی ، برنامهریزی آموزشی ، مدیریت و ارزشیابی آموزشی از بعد تخصصی بود.
davaee M, izadi M, faraji M. Explaining the professional competencies of teachers of students with intellectual disabilities in the special education system. JOEC 2024; 23 (4) : 10 URL: http://joec.ir/article-1-1792-fa.html
دوایی مهدی، ایزدی مهشید، فرجی ماندانا. تبیین شایستگیهای حرفهای معلمان دانشآموزان دارای کمتوانی ذهنی در نظام آموزش و پرورش استثنایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (4) :117-126