[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 642
نرخ پذیرش: 42.9
نرخ رد: 57.1
میانگین داوری: 282 روز
میانگین انتشار: 188 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 23، شماره 4 - ( 12-1402 ) ::
جلد 23 شماره 4 صفحات 126-117 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان دانش‌آموزان دارای کم‌توانی ذهنی در نظام آموزش و پرورش استثنایی
مهدی دوایی 1، مهشید ایزدی1 ، ماندانا فرجی2
1- دانشگاه آزاد تهران مرکز
2- سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور
چکیده:   (187 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان دانش‌آموزان دارای کم توانی ذهنی در نظام آموزش پرورش ایران انجام شد. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی برحسب نوع داده، کیفی برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب روش گردآوری داده‌‌ها و روش پژوهش، فراترکیب و تحلیل متون مصاحبه می‌باشد. جامعه ‌آماری پژوهش در بخش فراترکیب شامل اسناد و مدارک علمی شامل کتب تخصصی، تحقیقات انجام‌شده، پایان‌نامه‌‌ها، مقاله‌‌ها برگرفته از پایگاه‌های داده داخل از سال 1391 تا 1402 و خارج از سال 2006 تا 2023 در زمینه شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی در نظام آموزش‌و پرورش ایران و بخش تحلیل متون مصاحبه شامل خبرگان دانشگاهی (اعضای هیئت‌علمی) و سازمانی (مسئولین ذی‌ربط) بود که نمونه ­ها با روش غیر احتمالی هدفمند بر اساس اصل اشباع بیست و پنج نفر براساس حجم ‌نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده مصاحبه نیمه ساختار یافته بود.  تحلیل مضمون و روایی بخش مرور سیستماتیک ادبیات چک‌لیست بیست و هفت موردی بر اساس مدل پریزما و پایایی ضریب کاپای کوهن؛ برای روایی و پایایی تحلیل متون مصاحبه دقت- موثق بودن؛ اعتبار؛ قابلیت اعتماد؛ انتقال‌پذیری و تأیید‌پذیری بکار گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها، تحلیل مضمون با نرم‌افزار MAXQDA انجام شد. یافته ها: نشان داد که شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی در نظام آموزش‌ و پرورش استثنایی ایران دارای دو بعد عمومی و تخصصی بود که مؤلفه­ های خوش‌خلقی، انعطاف و سازگاری، تعهد کاری معتمد بودن، کنشگری احتمالی از بعد عمومی‌، و مؤلفه ­های دانش جامع حرفه‌ای روانشناسی دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی، عمل هوشمندانه، دانش فنی و توسعه حرفه‌ای، طراحی و توسعه آموزشی ، برنامه‌ریزی آموزشی ، مدیریت و ارزشیابی آموزشی از بعد تخصصی بود.
شماره‌ی مقاله: 10
واژه‌های کلیدی: آموزش و پرورش استثنایی(نیازهای ویژه)، شایستگی حرفه‌ای، شایستگی‌های عمومی و اختصاصی، معلمان و مربیان دانش آموزان دارای کم‌توانی ذهنی
متن کامل [PDF 408 kb]   (46 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/1/29 | پذیرش: 1402/8/20 | انتشار: 1403/5/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

davaee M, izadi M, faraji M. Explaining the professional competencies of teachers of students with intellectual disabilities in the special education system. JOEC 2024; 23 (4) : 10
URL: http://joec.ir/article-1-1792-fa.html

دوایی مهدی، ایزدی مهشید، فرجی ماندانا. تبیین شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان دانش‌آموزان دارای کم‌توانی ذهنی در نظام آموزش و پرورش استثنایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (4) :117-126

URL: http://joec.ir/article-1-1792-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 4 - ( 12-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4660