1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان
چکیده: (285 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی بسته آموزش استعارههای زبان فارسی با کاربست روش الکترونیکی و تعیین اثربخشی آن بر مهارتهای ارتباطی-کلامی در دانشآموزان با آسیب شنوایی بود. روش: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان با آسیب شنوایی پایه نهم دوره اول متوسطه شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 30 نفر از آنان انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند.به منظور گردآوری اطلاعات از مقیاس مهارت های ارتباطی کویین دام (۲۰۰۴)، استفاده شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون، پیگیری با گروه کنترل بود. گروه آزمایش تحت آموزش استعاره های زبان فارسی با کاربست روش الکترونیکی (8 جلسه) قرار گرفتند و گروه کنترل هیچگونه مداخله ای به جز آموزش های رسمی مدرسه دریافت نکردند. داده ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس و اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که بسته آموزش استعاره های زبان فارسی با کاربست روش الکترونیکی اعتبار لازم را داشت و بر مهارتهای ارتباطی-کلامی دانشآموزان با آسیب شنوایی اثربخش بود(P<0.01).نتیجه گیری: با توجه به ماهیت ارتباط در ناشنوایان و اهمیت استفاده از فناوری های نوین، آموزش استعاره های زبان فارسی از طریق بسته آموزش الکترونیک منجر به بهبود مهارت های ارتباطی-کلامی در دانشآموزان با آسیب شنوایی شده است و چنین روش هایی به عنوان آموزش مکمل در مدارس قابل استفاده است.
Mahdavian M, Naderi F, Zargarshirazi F, Homaee R. Designing and validating of Persian language metaphors training package using electronic method and determining its effectiveness on verbal communication skills in students with hearing impairment. JOEC 2024; 23 (4) : 8 URL: http://joec.ir/article-1-1785-fa.html
مهدویان مهدیه، نادری فرح، زرگر شیرازی فریبا، همایی رضوان. تدوین و اعتباریابی بسته آموزش استعارههای زبان فارسی با کاربست روش الکترونیکی و تعیین اثربخشی آن بر مهارتهای ارتباطی-کلامی در دانشآموزان با آسیب شنوایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (4) :93-104