[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 642
نرخ پذیرش: 42.9
نرخ رد: 57.1
میانگین داوری: 282 روز
میانگین انتشار: 188 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 23، شماره 4 - ( 12-1402 ) ::
جلد 23 شماره 4 صفحات 70-55 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و مقایسۀ گفتمان روایتی کودکان تک‌زبانۀ فارسی‌زبان دارای اختلالِ طیفِ اُتیسم و کودکان با رشد زبانی طبیعی براساس رویکرد دستور نقش‌گرای نظام‌مند
الهه کمری
دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی
چکیده:   (225 مشاهده)
هدف:پژوهش حاضر تحلیل زبان‌شناختی داستان‌های روایت‌شدۀ کودکان تک‌زبانۀ فارسی‌زبان دچار اختلالِ اُتیسم از منظر فرانقش تجربی براساس دستور نقش‌گرای نظام‌مند هلیدی و متیسن (2004) است. روش:نمونۀ پژوهش شامل30 کودک دچار اختلالِ طیفِ اُتیسم 7-12 ساله بود که از سه مرکز توانبخشی دولتی و خصوصی و به روش تصادفی ساده انتخاب و با 30 کودک طبیعی  6-12 ساله در همان منطقه که آنها نیز به روش تصادفی ساده انتخاب شده بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند.. با استفاده از داستان مصور «پسربچه، سگش و قورباغه» به‌صورت فردی ترغیب به تولید داستان شدند. سپس، داستان‌های روایت شدۀ آنها براساس فرانقش تجربی، در چارچوب دستور نقش‌گرای نظام‌مند بررسی و تحلیل شدند و بسامد و درصد وقوع انواع مشارکان، فرایندها و موقعیت‌های مربوط به فرایندها محاسبه شد. یافته ها:یافته‌های پژوهش نشان داد که تعداد بندهای مرکب و سادۀ تولید شده توسط کودکان دچارختلالِ اُتیسم در مقایسه با کودکان طبیعی به‌طور معنی‌داری (p<0/05 کمتر است. یافته‌ها همچنین نشان داد که تعداد گروه اسمی مرکب به عنوان شرکت‌کننده، تعداد و تنوع فرایندهای مورد استفادۀ کودکان دچارِ اختلالِ اُتیسم و همچنین تنوع عناصر موقعیتی مورد استفاده آنها در پایه‌های دوم و سوم ابتدایی در مقایسه با کودکان طبیعی همسال خود به‌طور معنی‌داری (p<0/05) کمتر بود. نتیجه گیری:نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که با افزایش سنِ کودکان دچارِ اختلالِ اُتیسم برخلاف کودکان طبیعی توانایی استفاده از زبان برای توصیف تجارب خود از دنیای درون و بیرون تغییر معنی‌داری پیدا نمی کند.


 
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: اُتیسم، دستور نقش‌گرای نظام‌مند، گفتمان روایتی، فرانقش اندیشگانی، فرانقش تجربی، فرانقش منطقی
متن کامل [PDF 670 kb]   (66 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/21 | پذیرش: 1402/4/3 | انتشار: 1403/5/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamari E. A Comparative Study of the Narrative Discourse of monolingual Farsi-speaking Children with Autism Spectrum disorder and typically developing children Based on the Systemic Functional Grammar. JOEC 2024; 23 (4) : 5
URL: http://joec.ir/article-1-1724-fa.html

کمری الهه. بررسی و مقایسۀ گفتمان روایتی کودکان تک‌زبانۀ فارسی‌زبان دارای اختلالِ طیفِ اُتیسم و کودکان با رشد زبانی طبیعی براساس رویکرد دستور نقش‌گرای نظام‌مند. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (4) :55-70

URL: http://joec.ir/article-1-1724-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 4 - ( 12-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4660