[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه مداخله‌ای مبتنی بر سیستم‌های یادگیری چندگانه بر عملکرد خواندن و افزایش علاقه به خواندن در دانش‌آموزان نارساخوان
شهروز نعمتی، سمیه رسولی، شهرام واحدی، علی قره داغی
دانشگاه تبریز
چکیده:   (51 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه مداخله‌ای مبتنی بر سیستم‌های یادگیری چندگانه بر بهبود افزایش عملکرد و علاقه به خواندن در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص با آسیب خواندن بود. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود، جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان نارساخوان دوره دوم ابتدایی شهرستان مراغه بودند که 30 نفر از دانش‌آموزان نارساخوان با استفاده از شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. برنامه مداخله مبتنی بر سیستم‌های یادگیری به مدت 14 جلسه‌ی 45 دقیقه‌ای روی گروه آزمایش اجرا شد. در آغاز و پایان برنامه مداخله‌ای، شاخص‌های بهبود عملکرد خواندن که شامل سرعت، صحت و درک خواندن بود به عمل آمد همچنین شاخص علاقه به خواندن، نیز در دانش‌آموزان اندازه‌گیری شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد بین سرعت خواندن (00/0 P =6/1337F=)، صحت خواندن (00/0 P =6/491F =) و درک خواندن (00/0 P =5/56F=) و همچنین بهبود میزان علاقه (00/0 P =3/16284F=)، در دو گروه تفاوت معنی‌داری وجود دارد. نتیجه‌گیری: برنامه مداخله مبتنی بر سیستم‌های یادگیری چندگانه می‌تواند در بهبود عملکرد خواندن دانش‌آموزان دارای آسیب خواندن موثر باشد از این رو پیشنهاد می‌شود تا دست اندرکاران و مربیان مراکز مشکلات ویژه یادگیری از این برنامه برای بهبود نارساخوانی دانش‌آموزان استفاده کنند.
 
واژه‌های کلیدی: سیستم‌های یادگیری چندگانه، عملکرد خواندن، علاقه به خواندن، نارساخوانی
متن کامل [PDF 448 kb]   (32 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/20 | پذیرش: 1401/6/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4447