1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
چکیده: (1063 مشاهده)
هدف:هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی بر ادراک دیداری حرکتی و حافظه کاری کودکان با تأخیر تحولی بود. روش:طرح پژوهشی نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شاملتمامی کودکان 4 تا 6 ساله با تأخیرتحولی بود که در مهدکودکها و مراکز پیشدبستانی شهر تهران در نیمه دوم سال 1400 ثبتنام کرده بودند. حجمنمونهشامل 30 نفر (15نفر گروهآزمایشو15نفر گروهکنترل) ازجامعهآماریبهشیوهنمونهگیری دردسترس و با استفاده از آزمون دنور-2 انتخاب و بهصورت تصادفیدر دوگروهکنترل وآزمایشجایدهیشدند. در آغاز آزمون تحول ادراک بینایی فراستیکو آزمون حافظه کاری انبک بهعنوان پیشآزمونگرفته شد و در ادامهبرای گروه آزمایشی، مداخله توانبخشی شناختی اجرا شد درحالیکه گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. دادهها بااستفادهازآزمونتحلیلکوواریانس تکمتغیرهو چندمتغیره تحلیل شد. یافتهها:نتایج نشان داد که مداخله توانبخشی شناختی بر مؤلفههای هماهنگی چشم و دست (001/0P<، 567/54F =)، تمایز شکل از زمینه (001/0P<، 528/98F =)، ثبات شکل (001/0P<، 418/35F =)، وضعیت در فضا (001/0P<، 701/344F =)، روابط فضایی (001/0P<، 722/100F =) و حافظه کاری (001/0P<، 907/125F =)،تأثیر معنادار داشته است. نتیجهگیری:براساس نتایج پژوهش، مشاوران و روانشناسان میتوانند برای بهبود ادراک دیداری حرکتیو حافظه کاری کودکان 4-6 سال با تأخیر تحولی از این مداخله استفاده کنند.
khanjari S, ebrahimpour kashani H, khanjari M. The Impact of Cognitive Rehabilitation on the Visual-Motor Perception and Working Memory of Children with Developmental Delays. JOEC 2022; 22 (4) : 5 URL: http://joec.ir/article-1-1685-fa.html
خنجری سهیلا، ابراهیم پور کاشانی حمید، خنجری مهسا. تأثیر توانبخشی شناختی بر ادراک دیداری حرکتی و حافظه کاری کودکان با تأخیر تحولی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (4) :45-56