[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 23، شماره 3 - ( 9-1402 ) ::
جلد 23 شماره 3 صفحات 64-51 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش‌های مدیریت خشم و فرزندپروری بر توجه انتخابی دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای
سوری محرم زاده1 ، محبوبه طاهر 2، حکیمه آقایی2 ، عباسعلی حسین خانزاده3
1- دانشجوی دکترای روان شناسی،واحد شاهرود،دانشگاه آزاد اسلامی،شاهرود،ایران
2- استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
3- دانشیار، گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت ، ایران
چکیده:   (268 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزشهای مدیریت خشم و فرزندپروری بر توجه انتخابی در دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای انجام شد. روش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت داده‌ها نیمهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشآموزان پسر پنجم و ششم ابتدایی مدارس دولتی منطقه ۹ شهر تهران در سال تحصیلی 98-99 بود که از بین آنها تعداد ۴۵ نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری 8 جلسه 5/1 ساعته و گروه آزمایش فرزندپروری 9 جلسه 5/1ساعته تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل در فهرست انتظار ماندند. ابزارهای استفادهشده در پژوهش حاضر شامل مقیاس درجهبندی اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان (هومرسن و همکاران، 2006) مصاحبه بالینی ساختاریافته و آزمون رنگواژه استروپ برای سنجش توجه انتخابی بودند که در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شدند. یافته‌ها: تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از اجرای پرسشنامه از راه نرم‌افزار SPSS-V24 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام گرفت. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که گروه دریافتکننده برنامه آموزشی مدیریت خشم و فرزندپروری بر توجه انتخابی در دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای نسبت به گروه کنترل اثربخشی بیشتری داشته است، همچنین گروه آموزشی مدیریت خشم بر توجه انتخابی دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای تأثیر یکسانی با گروه آموزشی فرزندپروری داشتند. به نظر میرسد درمانگران، پژوهشگران و رواندرمانگران حوزه کودک و نوجوان از برنامههای آموزشی پژوهش حاضر میتوانند برای افزایش توجه انتخابی یادگیرندگان استفاده کنند.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: نافرمانی مقابله‌ای، مدیریت خشم، فرزند‌پروری، توجه انتخابی.
متن کامل [PDF 698 kb]   (156 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/3 | پذیرش: 1402/4/14 | انتشار: 1402/9/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moharramzadeh S, Taher M, Aghaei H, Hosseinkhanzadeh A A. Effectiveness of Anger Management and Parenting Training on the Selective Attention of Students with Oppositional Defiant Disorder. JOEC 2023; 23 (3) : 4
URL: http://joec.ir/article-1-1684-fa.html

محرم زاده سوری، طاهر محبوبه، آقایی حکیمه، حسین خانزاده عباسعلی. تأثیر آموزش‌های مدیریت خشم و فرزندپروری بر توجه انتخابی دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (3) :51-64

URL: http://joec.ir/article-1-1684-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 3 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645