[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش‌های مدیریت خشم و فرزندپروری بر توجه انتخابی دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای
سوری محرم زاده، محبوبه طاهر، حکیمه آقایی، عباسعلی حسین خانزاده
استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
چکیده:   (36 مشاهده)
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر­بخشی آموزش­های مدیریت خشم و فرزند­پروری  بر توجه انتخابی در دانش­آموزان با اختلال نافرمانی مقابله­ای انجام شد. روش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، و از نظر ماهیت داده‌ها  نیمه­آزمایشی از نوع طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش­آموزان پسر پنجم و ششم  ابتدایی مدارس دولتی منطقه ۹ شهر تهران در سال تحصیلی 99-98 بود که از بین آنها تعداد ۴۵  نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری 8  جلسه  5/1 ساعته و گروه آزمایش  فرزندپروری  9 جلسه  5/1ساعته تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل مقیاس درجه­بندی اختلال نافرمانی مقابله­ای در کودکان (هومرسن و همکاران، 2006) مصاحبه بالینی ساختار­یافته  و آزمون رنگ واژه استروپ برای سنجش توجه انتخابی  بودند که در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون مورد استفاده قرار گرفتند. یافته‌ها: تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از اجرای پرسشنامه از طریق نرم‌افزار SPSS-V24 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام گرفت. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد گروه دریافت­کننده برنامه آموزشی مدیریت خشم و فرزند­پروری بر توجه انتخابی در دانش­آموزان با اختلال نافرمانی مقابله­ای نسبت به گروه کنترل اثربخشی بیشتری داشته است، همچنین گروه آموزشی مدیریت خشم بر توجه انتخابی دانش­آموزان با اختلال نافرمانی مقابله­ای تأثیر یکسانی باگروه آموزشی فرزندپروری داشتند. به نظر می­رسد درمانگران، پژوهشگران و رواندرمانگران حوزه کودک و نوجوان از برنامه­های آموزشی پژوهش حاضر می­توانند برای افزایش توجه انتخابی یادگیرندگان استفاده کنند.

 
واژه‌های کلیدی: نافرمانی مقابله ای، مدیریت خشم، فرزند پروری، توجه انتخابی
متن کامل [DOC 2151 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/3 | پذیرش: 1401/6/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4447