هدف: پژوهش حاضر با هدفبررسیراهکارهای کاهش خطر بدرفتاری کودکان با نیازهای آموزشی ویژه در طی پاندمی کووید -19 انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع مرورنظام مندبود. بدینصورتکه یافته های پژوهشی منتشر شده از زمان شیوع کووید-19 (سالهای 2020، 2021 و 2022) در پایگاههای اطلاعاتیPubMed ، Springer ، Scopus ، ProQuest ، Science direct، Google Scholar با جستجوی واژه های کووید-19، بدرفتاری کودکان، نیازهای آموزشی، یادگیری مجازی و کودکان مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت براساس معیارهای ورود از 78 مقاله، تعداد 19 مقاله مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. یافته ها: نتایجنشانداددر مقایسه با دادههای قبل از کووید-19، میزان قابل توجهی افزایش میزان پرخاشگری روانی و تهاجم فیزیکی در بین کودکان با نیازهای آموزشی ویژه، بی انگیزگی شدید، پرخاشگری و ترس از قضاوت شدنمشاهده شد. علاوه بر این، کودکان با نیازهای آموزشی ویژهدر مقایسه با کودکان عادی از سلامت روان ضعیفتری برخوردار بودند. همپنین کودکان با نیازهای آموزشی ویژهاختلالات روانی، مشکلات عاطفی، رفتاری و کیفیت زندگی ضعیف تری نسبت به کودکان با سایر ناتوانی ها داشتند. نتیجه گیری:با توجه به نتایج این پژوهش می توان گفت که محافظت از کودکان آسیب پذیر و همچنین کاهش پیامدهای بلندمدت تعمیق نابرابری های اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی، باعث کاهش آسیب های ناشی از کووید-19 در کودکان با نیازهای آموزشی ویژهو خانواده های آنها می شود.
Faramarzi H, Shibani O. Strategies to reduce the risk of maltreatment of children with special educational needs during the covid-19 pandemic: a systematic review. JOEC 2023; 23 (2) : 4 URL: http://joec.ir/article-1-1665-fa.html
فرامرزی حمید، شیبانی ام البنین. راهکارهای کاهش خطر بدرفتاری کودکان با نیازهای آموزشی ویژه در طی پاندمی کووید -19: مطالعه مروری نظامدار. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (2) :51-60