1- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.
چکیده: (592 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مدلانگیزش خواندن بر کارکردهای اجرایی و عملکرد خواندن در دانشآّموزان دارای مشکلات خواندن بود. روش: روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان (دختر و پسر) پایههای چهارم و پنجم دوره ابتداییدارای مشکلات خواندن شهر الیگودرز بود که در سال تحصیلی 1398-1399 مشغول به تحصیل بودندکه از میان آنها به روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 30 نفر(15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) بهعنوان حجم نمونه و به روش تصادفی انتخاب شد. ابزار استفادهشده در پژوهش شامل کارکردهای اجرایی کولیج و همکاران (2002) و آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) کرمینوری و مرادی (1384) بود. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر مدل انگیزش خواندن باعث افزایش کارکردهای اجرایی و عملکرد خواندن در دانشآموزان دارای مشکلات خواندن شد (001/0>P). بحث نتیجهگیری: بنابراین میتوان گفت از آنجاییکه خواندن یکی از مهارتهای اصلی است، شناسایی دانشآموزان پایههای پایینتر دوره ابتدایی که مشکل خواندن دارند، برای حل مشکل آنها بسیار ضروری است.
adavi H, Ghadampour E, Abasi M. Effectiveness of Training Based on Reading Motivation Model on the Level of Executive Function and Reading Performance of Students with Reading Difficulties. JOEC 2023; 23 (3) : 2 URL: http://joec.ir/article-1-1661-fa.html
اداوی حمیده، قدمپور عزتاله، عباسی محمد. اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل انگیزش خواندن بر میزان کارکردهای اجرایی و عملکرد خواندن دانشآموزان دارای مشکلات خواندن. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (3) :19-32