[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 22، شماره 4 - ( 10-1401 ) ::
جلد 22 شماره 4 صفحات 68-57 برگشت به فهرست نسخه ها
تآثیر برنامه‌ آموزشی شکوفایی پرما بر کیفیت زندگی نوجوانان با آسیب شنوایی
سید حسین سیادتیان آرانی، محمد عاشوری، سالار فرامرزی، قاسم نوروزی، لیندا جی اسپنسر
دانشگاه اصفهان
چکیده:   (338 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه‌ آموزشی شکوفایی پرما بر کیفیت زندگی نوجوانان با آسیب شنوایی انجام شده است. روش: روش انجام پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه نوجوانان با آسیب شنوایی 14-17 ساله شهرستان کاشان بودند. 28 نوجوان با آسیب شنوایی با روش تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (13 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 جلسه 90 دقیقه‌ای (هفته‌ای دو جلسه) در برنامه‌ آموزشی شکوفایی پرما شرکت کردند درحالیکه گروه کنترل هیچ برنامه آموزشی دریافت نکردند و در فهرست انتظار ماندند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه کیفیت زندگی نوجوانان سخت‌شنوا و ناشنوا (2011) بود. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کووواریانس چندمتغیری استفاده شد که با بهکارگیری نرم‌افزار بسته آماری در علوم اجتماعی (نسخه 26) تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد برنامه‌ آموزشی شکوفایی پرما بر مؤلفه‌های پذیرش و حمایت از خود، برچسب و شرم ادراکشده و مشارکت در نوجوانان با آسیب شنوایی تأثیر مثبت و معناداری داشت (0001/0 = P) و با توجه به مجذور اتا بهترتیب 65، 86 و 55 درصد تغییرات به علت اثر مداخله بود. نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان بهمنظور بهبود کیفیت زندگی در نوجوانان با آسیب شنوایی از برنامه‌ آموزشی شکوفایی پرما بهره برد.
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: برنامه شکوفایی پرما، کیفیت زندگی، نوجوانان با آسیب شنوایی
متن کامل [PDF 463 kb]   (150 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/17 | پذیرش: 1401/9/7 | انتشار: 1401/10/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Siadatian Arani S H, Ashori M, Faramarzi S, Norouzi G, Spencer L J. Investigating the Effect of PERMA Flourishing Educational Program on the Quality of Life of Adolescents with Hearing Impairment. JOEC 2022; 22 (4) :57-68
URL: http://joec.ir/article-1-1654-fa.html

سیادتیان آرانی سید حسین، عاشوری محمد، فرامرزی سالار، نوروزی قاسم، اسپنسر لیندا جی. تآثیر برنامه‌ آموزشی شکوفایی پرما بر کیفیت زندگی نوجوانان با آسیب شنوایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (4) :57-68

URL: http://joec.ir/article-1-1654-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 4 - ( 10-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4570