هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی شکوفایی پرما بر کیفیت زندگی نوجوانان با آسیب شنوایی انجام شده است. روش: روش انجام پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه نوجوانان با آسیب شنوایی 14-17 ساله شهرستان کاشان بودند. 28 نوجوان با آسیب شنوایی با روش تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (13 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 جلسه 90 دقیقهای (هفتهای دو جلسه) در برنامه آموزشی شکوفایی پرما شرکت کردند درحالیکه گروه کنترل هیچ برنامه آموزشی دریافت نکردند و در فهرست انتظار ماندند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه کیفیت زندگی نوجوانان سختشنوا و ناشنوا (2011) بود. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کووواریانس چندمتغیری استفاده شد که با بهکارگیری نرمافزار بسته آماری در علوم اجتماعی (نسخه 26) تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد برنامه آموزشی شکوفایی پرما بر مؤلفههای پذیرش و حمایت از خود، برچسب و شرم ادراکشده و مشارکت در نوجوانان با آسیب شنوایی تأثیر مثبت و معناداری داشت (0001/0 = P) و با توجه به مجذور اتا بهترتیب 65، 86 و 55 درصد تغییرات به علت اثر مداخله بود. نتیجهگیری: بنابراین میتوان بهمنظور بهبود کیفیت زندگی در نوجوانان با آسیب شنوایی از برنامه آموزشی شکوفایی پرما بهره برد.
Siadatian Arani S H, Ashori M, Faramarzi S, Norouzi G, Spencer L J. Investigating the Effect of PERMA Flourishing Educational Program on the Quality of Life of Adolescents with Hearing Impairment. JOEC 2022; 22 (4) :57-68 URL: http://joec.ir/article-1-1654-fa.html
سیادتیان آرانی سید حسین، عاشوری محمد، فرامرزی سالار، نوروزی قاسم، اسپنسر لیندا جی. بررسی اثربخشی برنامه آموزشی شکوفایی پرما بر کیفیت زندگی نوجوانان با آسیب شنوایی. فصلنامه كودكان استثنايي 1401; 22 (4) :68-57