1- دانشگاه شهید چمران اهواز 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه
چکیده: (4465 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر، به دنبال پاسخ این سؤال است که آیا ابتلا به صرع میتواند بر عزت نفس، کمالگرایی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مصروع، نسبت به همنوعان غیر مبتلایشان مؤثر باشد؟ روش: نمونه مورد بررسی شامل 22 دانش آموز مصروع از بین دانش آموزان 12 تا 18 سال و نیز 22 دانشآموز عادی شهر اهواز بود. برای جمعآوری دادهها، مقیاسهای عزت نفس روزنبرگ و کمالگرایی اهواز در مورد هر دو گروه بهصورت انفرادی اجرا شد. جهت بررسی عملکرد تحصیلی آزمودنیها معدل تحصیلی سال گذشته آنان در نظرگرفته شد. دادههای بهدست آمده با تحلیل واریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین دانشآموزان مصروع و دانشآموزان غیرمصروع در عزت نفس و عملکرد تحصیلی دو گروه، تفاوت معنیداری وجود دارد (P<0/01). بهطوری که دانشآموزان مصروع، از نظر عزت نفس وضعیت نامطلوبتر و عملکرد تحصیلی ضعیفتری داشتند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش، ابتلا به صرع، با عزت نفس و عملکرد تحصیلی پایین نوجوانان مصروع همراه است.
Akbari Shaye Y, Mehrabi Zadeh Honarmand M, Zarezadegan B, Ahmadian A, Eydi Baygi M. Self-esteem, Perfectionism and Academic Performance of Students with Epilepsy and Normal Students in Ahvaz. JOEC 2012; 12 (3) :35-42 URL: http://joec.ir/article-1-165-fa.html