1- دانشگاه بین المللی امام رضا 2- دانشگاه زابل 3- دانشگاه بیرجند
چکیده: (192 مشاهده)
هدف:پژوهش حاضر باهدف هنجاریابی و اعتباریابی فرم کوتاه نگرش به آموزش فراگیر کودکان با نیازهای ویژه انجام شد.روش: در یک طرح توصیفی-پیمایشی، 354 دانشجوی کارشناسی تربیتمعلم دانشگاه فرهنگیان یزد و خراسان رضوی از 4 پردیس در این مطالعه شرکت کردند. یافتهها: شاخصهای برازندگی بیانگر این بود که الگوی تأییدی از برازش خوبی برخوردار است x2/df = 2.87; GFI =0.98; RFI =0.96; SRMR =0.04; CFI =0.98; RMSEA =0.05).). نتایج بارهای عاملی تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان داد که توزیع سؤالات در یک عامل با آزمون اصلی مطابقت دارد. جهت احراز روایی همگرا و واگرای مقیاس TAIS-IR از پرسشنامه سبک تدریس ترجیحی استفاده و ضرایب همبستگی بین نمره مقیاس نگرش به فراگیر سازی کودکان با نیازهای ویژهبا سبک تدریس دانشآموز محور مثبت و معنادار بود (001/0,p<49/0r=) که بیانگر روایی همگرای این مقیاس است. همچنین نمره مقیاس نگرش به فراگیر سازی کودکان با نیازهای ویژه با سبک تدریس معلم محور رابطه منفی و معنادار داشت (001/0,p<55/0-r=) که بیانگر روایی واگرای این مقیاس است. ضرایب آلفای کرونباخ نیز نشان داد که مقیاس TAIS-IRاز همسانی درونی رضایت بخشی برخوردار است. در انتها بهمنظور مقایسه نتایج پژوهشهای آتی با گروه هنجار در فرهنگ ایرانی، میانگین و انحرافمعیار نمرات مقیاسبرای کل نمونه و به تفکیک جنسیت ارائه شد. نتیجهگیری: نتایج حاکی از این بود که نسخه اقتباسی نهایی مقیاس (TAIS- IR) خصوصیات روانسنجی مناسبی داشته و قابل کاربرد در جامعه ایرانی است.
Pakmehr H, Azizi M, Hamedinasab S. Psychometric Features of the Short Form of Attitude towards Inclusive Education of Children with Special Needs TAIS-IR. JOEC 2023; 23 (2) : 10 URL: http://joec.ir/article-1-1641-fa.html
پاک مهر حمیده، عزیزی معصومه، حامدی نسب صادق. ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه نگرش به آموزش فراگیر کودکان با نیازهای ویژه TAIS-IR. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (2) :131-142