[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.2
نرخ رد: 56.8
میانگین داوری: 278 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 23، شماره 2 - ( 5-1402 ) ::
جلد 23 شماره 2 صفحات 142-131 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگی‌های روان‌سنجی فرم کوتاه نگرش به آموزش فراگیر کودکان با نیازهای ویژه TAIS-IR
حمیده پاک مهر1 ، معصومه عزیزی 2، صادق حامدی نسب3
1- دانشگاه بین المللی امام رضا
2- دانشگاه زابل
3- دانشگاه بیرجند
چکیده:   (627 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی و اعتباریابی فرم کوتاه نگرش به آموزش فراگیر کودکان با نیازهای ویژه انجام شد. روش: در یک طرح توصیفی- پیمایشی، 354 دانشجوی کارشناسی تربیت‌معلم دانشگاه فرهنگیان یزد و خراسان رضوی از 4 پردیس در این مطالعه شرکت کردند. یافته‌ها: شاخص‌های برازندگی بیانگر این بود که الگوی تأییدی از برازش خوبی برخوردار است x2/df = 2.87; GFI =0.98; RFI =0.96; SRMR =0.04; CFI =0.98; RMSEA =0.05).). نتایج بارهای عاملی تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان داد که توزیع سؤال‌ها در یک عامل با آزمون اصلی مطابقت دارد. برای احراز روایی همگرا و واگرای مقیاس TAIS-IR از پرسشنامه سبک تدریس ترجیحی استفاده و ضرایب همبستگی بین نمره مقیاس نگرش به فراگیر‌سازی کودکان با نیازهای ویژه با سبک تدریس دانش‌آموز محور مثبت و معنادار بود (001/0p< و 49/0-r=) که بیانگر روایی همگرای این مقیاس است. همچنین نمره مقیاس نگرش به فراگیر‌سازی کودکان با نیازهای ویژه با سبک تدریس معلم محور رابطه منفی و معنادار داشت (001/0p< و 55/0-r=) که بیانگر روایی واگرای این مقیاس است. ضرایب آلفای کرونباخ نیز نشان داد که مقیاس TAIS-IR از همسانی درونی رضایت‌بخشی برخوردار است. در انتها به‌منظور مقایسه نتایج پژوهش‌های آتی با گروه هنجار در فرهنگ ایرانی، میانگین و انحراف معیار نمرات مقیاس برای کل نمونه و به تفکیک جنسیت ارائه شد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که نسخه اقتباسی نهایی مقیاس(TAIS- IR)  خصوصیات روان‌سنجی مناسبی داشته و قابل کاربرد در جامعه ایرانی است.
شماره‌ی مقاله: 10
واژه‌های کلیدی: هنجاریابی، آموزش فراگیر، کودکان با نیازهای ویژه، برنامه درسی
متن کامل [PDF 545 kb]   (164 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/22 | پذیرش: 1401/11/16 | انتشار: 1402/7/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pakmehr H, Azizi M, Hamedinasab S. Psychometric Features of the Short Form of Attitude towards Inclusive Education of Children with Special Needs TAIS-IR. JOEC 2023; 23 (2) : 10
URL: http://joec.ir/article-1-1641-fa.html

پاک مهر حمیده، عزیزی معصومه، حامدی نسب صادق. ویژگی‌های روان‌سنجی فرم کوتاه نگرش به آموزش فراگیر کودکان با نیازهای ویژه TAIS-IR. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (2) :131-142

URL: http://joec.ir/article-1-1641-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 2 - ( 5-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4657