[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 23، شماره 1 - ( 2-1402 ) ::
جلد 23 شماره 1 صفحات 118-109 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی روش درمان با کمک سگ‌های دستیار اتیسم بر بهبود مهارت‌های ارتباطی و رفتارهای کلیشه‌ای کودکان با اختلال‌‌‌‌ها طیف اتیسم
احمد اسمعلی1 ، زهرا رمضانی الالانی 1
1- گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
چکیده:   (694 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روش درمان با کمک سگ‌های دستیار اتیسم بر بهبود مهارت‌های ارتباطی و رفتارهای کلیشه‌ای کودکان با اختلال‌‌‌‌ها طیف اتیسم اتیستیک انجام شد. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمام کودکان با اختلال‌‌‌‌ها طیف اتیسم شهر تهران در نیمه اول سال 1400 بودند که به‌منظور دریافت درمان با کمک سگ‌های دستیار اتیسم به مراکز این درمان (مدرسه سگ‌های‌ گروه کار sk9) مراجعه کرده بودند. روش نمونه‌گیری به شیوه در دسترس بود به‌این‌صورت که تعداد نمونه 20 نفر جامعه آماری مذکور انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 1 ساعت و به‌صورت هفته‌ای یک جلسه درمان با کمک سگ‌های دستیار اتیسم دریافت کردند. به‌منظور گردآوری داده‌ها در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون از سیاهه مشکلات رفتاری و نیمرخ مهارت‌‌های اجتماعی اُتیسم استفاده شد. داده‌های به‌دست‌آمده با آزمون تحلیل کوواریانس به کمک نرم‌افزارآماری spss نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که درمان با کمک سگ‌های دستیار اتیسم تأثیر معناداری بر بهبود مهارت‌های ارتباطی (01/0p<) و کاهش رفتارهای کلیشه‌ای (01/0p<) کودکان با اختلال ها طیف اتیسم داشت. نتیجه‌گیری: به‌طور‌کلی نتایج حاصل از این مطالعه نشان‌دهنده اثربخشی درمان با کمک سگ‌های دستیار اتیسم بر بهبود مهارت‌های ارتباطی و رفتارهای کلیشه‌ای کودکان با اختلال‌‌‌‌ها طیف اتیسم بود. بنابراین برای درمان مشکلات ارتباطی و رفتارهای کلیشه‌ای کودکان با اختلال‌‌‌‌ طیف اتیسم می‌توان از این روش درمانگری استفاده کرد.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: سگ‌های دستیار اتیسم، مهارت‌های ارتباطی، رفتارهای کلیشه‌ای، اختلال اتیسم
متن کامل [PDF 421 kb]   (240 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/12 | پذیرش: 1401/6/5 | انتشار: 1402/3/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmali A, ramazani alalani Z. The Effectiveness of Treatment with the Help of autism-assisting Dogs on Improving the Communication Skills and Stereotyped Behaviors of Children with Autism Spectrum Disorders. JOEC 2023; 23 (1) : 8
URL: http://joec.ir/article-1-1635-fa.html

اسمعلی احمد، رمضانی الالانی زهرا. اثربخشی روش درمان با کمک سگ‌های دستیار اتیسم بر بهبود مهارت‌های ارتباطی و رفتارهای کلیشه‌ای کودکان با اختلال‌‌‌‌ها طیف اتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (1) :109-118

URL: http://joec.ir/article-1-1635-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 1 - ( 2-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645