[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 23، شماره 2 - ( 5-1402 ) ::
جلد 23 شماره 2 صفحات 50-35 برگشت به فهرست نسخه ها
اختلال سلوک (CD)در نوجوانان: بررسی نقش شایستگی اجتماعی و ضعف در تنظیم هیجان
سعیده هدایت1 ، محمد نریمانی* 1، سیف اله آقاجانی1 ، سجاد بشرپور1
1- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (1072 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف تعیین نقش شایستگی اجتماعی و ضعف در تنظیم هیجان در پیش ­بینی اختلال سلوک نوجوانان انجام شد. روش: جاﻣﻌﮥ آماری این پژوهش شامل کلیه­ دانش­آموزان پسر دوره متوﺳﻄﮥ اول نواحی سه گانه آموزش و پرورش شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1399-1398 بود که از بین نمونه اولیه، 234 نفر از دانش ­آموزانی که بالاترین نمرات را در پرسشنامه علایم مرضی کودکان (فرم والد) (گادو و اسپرفکین، 2007) کسب کردند و دارای بیشترین نشانه ­های اختلال سلوک بودند، بر اساس روش نمونه­ گیری خوشه ای چندمرحله­ ای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه ­­های شایستگی اجتماعی (فلنر و همکاران، 1990) و دشواری در تنظیم هیجان (گراتز و روئمر، 2004) را تکمیل کردند. به منظور تحلیل داده­ ها، از رگرسیون چندمتغیری به روش گام ­به­ گام استفاده شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد که رابطه خطی بین متغیر اختلال سلوک و مؤلفه­ های پیش­ بین به لحاظ آماری معنادار است (001/0P<). به این معنی که شایستگی اجتماعی و خودتنظیمی هیجان قادر به پیش­ بینی اختلال سلوک در نوجوانان هستند. نتایج تحلیل رگرسیون گام ­به ­گام نشان داد که از بین مؤلفه ­های شایستگی اجتماعی؛ به ترتیب مؤلفه ­های توانایی‌ها و مهارت‌های شناختی، مهارت‌های رفتاری و شایستگی‌های هیجانی و همچنین از بین مؤلفه ­های ضعف در تنظیم هیجان؛ به ترتیب فقدان شفافیت هیجانی، فقدان آگاهی هیجانی، دشواری در کنترل تکانه و دسترسی محدود به ‌راهبردهای هیجانی به عنوان قوی ­ترین متغیرها برای پیش ­بینی اختلال سلوک هستند. نتیجه­ گیری: این یافته ­ها تلویحات مهمی در زﻣﻴﻨﮥ پیشگیری، درمان و خدمات مشاوره­ای به کودکان و نوجوانان دارای نشانه ­های اختلال سلوک دارد و می­ تواند با برنامه ­ریزی مدون و اجرایی در جهت کاهش نشانه ­های اختلال سلوک مفید واقع شود.

شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: اختلال سلوک، شایستگی اجتماعی، ضعف در تنظیم هیجان، نوجوانان
متن کامل [PDF 847 kb]   (496 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/23 | پذیرش: 1401/12/5 | انتشار: 1402/5/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hedayat S, narimani M, aghajani S, basharpour S. Conduct Disorder (CD) in adolescents: Investigating the role of social competence and weakness in emotion regulation. JOEC 2023; 23 (2) : 3
URL: http://joec.ir/article-1-1606-fa.html

هدایت سعیده، نریمانی محمد، آقاجانی سیف اله، بشرپور سجاد. اختلال سلوک (CD)در نوجوانان: بررسی نقش شایستگی اجتماعی و ضعف در تنظیم هیجان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (2) :35-50

URL: http://joec.ir/article-1-1606-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 2 - ( 5-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660