1- گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی،تبریز، ایران 2- گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران 3- گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران
چکیده: (1242 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان اثربخشی بازیدرمانی شناختی –رفتاری و قصهدرمانی بر سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر انجام گرفت.روش: این پژوهش، مطالعهای نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر در سال تحصیلی 1399-1400 است که در مدارس ابتدایی استثنایی شهر تبریز مشغول تحصیل بودند. با توجه به ساخت پژوهش و شرایط کنونی، از روش نمونهگیری دردسترس برای انتخاب نمونه استفاده شد. ازاینرو، نمونه آماری شامل 45 دانشآموز پسر ابتدایی بود که بهصورت تصادفی (15 نفر گروه آزمایش بازیدرمانی، 15 نفرگروه آزمایش قصهدرمانی و 15 نفرگروه کنترل) با رعایت ملاکهای ورود به پژوهش و با جایگزینی تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه سازگاری اجتماعی دانشآموزان سینها و سینگ استفاده شد. یکی از گروههای آزمایش برنامه آموزشی بازیدرمانی (8 جلسه 45 دقیقهای بازیدرمانی شناختی-رفتاری)، گروه بعدی برنامه آموزشی قصهدرمانی (8 جلسه 45 دقیقهای قصهدرمانی) و گروه کنترل برنامه آموزشی دریافت نکردند. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین بازیدرمانی شناختی- رفتاری و قصهدرمانی با گروه کنترل در تمام مؤلفههای سازگاری (اجتماعی، هیجانی و تحصیلی) تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بازیدرمانی شناختی- رفتاری نسبت به قصهدرمانی در افزایش مؤلفههای سازگاری مؤثرتر بود. بحث و نتیجهگیری:بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که قصهدرمانی و بازیدرمانی شناختی- رفتاری میتوانند بهعنوان مداخلات تکمیلی در جهت آموزش سازگاری و بهبود مشکلات روانشناختی دانشآموزان کمتوان ذهنی به کار گرفته شوند
Jabbari.Daneshvar A, Hosseininasab S, Azmoudeh M. Comparison of the Effectiveness of Cognitive-Behavioral Play Therapy and Narrative Therapy on the Social Adjustment of Students with Educable Intellectual Disability (EID). JOEC 2023; 23 (1) : 6 URL: http://joec.ir/article-1-1595-fa.html
جباری دانشور انیسه، حسینی نسب سیدداوود، آزموده معصومه. مقایسه اثربخشی بازیدرمانی با رویکرد شناختی- رفتاری و قصهدرمانی بر سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (1) :77-92