[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
روایی تشخیصی نسخه پنجم تکمیلی مقیاس‌های هوشی وکسلر کودکان در دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری استان مازندران
پرویز شریفی درآمدی، مرضیه نظری، محمد عسگری، غلامعلی افروز، سوگند قاسم زاده
علامه طباطبایی
چکیده:   (47 مشاهده)
هدف: هدف اصلی این تحقیق شناسایی میزان روایی تشخیصی نسخه پنجم تکمیلی مقیاس­های هوشی وکسلر درکودکان دانش­آموزان با ناتوانی یادگیری استان مازندران، است. روش: پژوهش حاضر پیمایشی و از  مطالعات روان­سنجی است. جامعه تحقیق را دانش­آموزان استان مازندران که در دوره اول ابتدایی (کلاس اول، دوم و سوم) در سال تحصیلی 97-98 مشغول به تحصیل بودند و به­عنوان دانش­آموزان با ناتوانی یادگیری در مراکز خصوصی و دولتی تحت پوشش خدمات آموزشی- درمانی قرار دارند، تشکیل داد، که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند تعداد 240 نفر از دانش­آموزان ناتوان یادگیری به­عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه­گیری در این تحقیق نسخه پنجم تکمیلی مقیاس هوشی وکسلر کودکان است که دارای روایی و اعتبار مطلوبی است. مدل آماری مورد استفاده در تحقیق حاضر برای تعیین روایی تشخیصی، روش فاصله اطمینان است. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که آزمون­های «ظرفیت فضایی مستقیم»، «ظرفیت فضایی معکوس» و «یادآوری جملات» در دانش­آموزان ناتوان یادگیری دارای روایی تشخیصی بوده و می­توانند دانش­آموزان ناتوان یادگیری را از دیگر دانش­آموزان به خوبی تشخیص دهند. نتیجه گیری: نسخه پنجم تکمیلی مقیاس­های هوشی وکسلر کودکان می تواند به عنوان یک ابزار مطلوب برای دانش­آموزان با ناتوانی یادگیری مورد سنجش قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: روایی‌تشخیصی، نسخه پنجم تکمیلی مقیاس‌های هوشی وکسلر، ناتوانی یادگیری
متن کامل [PDF 405 kb]   (23 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/29 | پذیرش: 1400/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4447