[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 22، شماره 4 - ( 10-1401 ) ::
جلد 22 شماره 4 صفحات 20-11 برگشت به فهرست نسخه ها
روایی تشخیصی نسخه پنجم تکمیلی مقیاس‌های هوشی وکسلر کودکان در دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری
پرویز شریفی درآمدی، مرضیه نظری، محمد عسگری، غلامعلی افروز، سوگند قاسم زاده
دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی؛ نویسنده مسئول، تهران، ایران
چکیده:   (259 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف تعیین «روایی تشخیصی نسخه پنجم تکمیلی مقیاس‌های هوشی وکسلر کودکان در دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری استان مازندران» انجام شد. سؤال اصلی پژوهش به این ترتیب مطرح می‌شود که آیا نسخه پنجم تکمیلی مقیاس‌های هوش وکسلر کودکان در دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری استان مازندران روایی تشخیصی دارد؟ روش روش پژوهش حاضر، در حیطه مطالعه‌های روان‌سنجی جای گرفت که زیرمجموعه‌ روش پژوهش روش‌شناختی است. جامعه پژوهش را تمامی دانش‌آموزان استان مازندران که در دوره اول ابتدایی (کلاس اول، دوم و سوم) در سال تحصیلی 97-98 مشغول به تحصیل می‌باشند و به‌عنوان دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری در مراکز خصوصی و دولتی تحت پوشش خدمات آموزشی- درمانی قرار دارند، تشکیل می‌دهند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 240 نفر از دانش‌آموزان ناتوان یادگیری به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری در این پژوهش نسخه پنجم تکمیلی مقیاس هوشی وکسلر کودکان است که روایی و اعتبار مطلوبی دارد. مدل آماری استفاده‌شده در پژوهش حاضر برای تعیین روایی تشخیصی، روش فاصله اطمینان است. یافته‌ها: در‌نهایت، یافته‌های پژوهش نشان داد که آزمون‌های «ظرفیت فضایی مستقیم»، «ظرفیت فضایی معکوس» و «یادآوری جملات» در دانش‌آموزان ناتوان یادگیری، روایی تشخیصی داشته است. نتیجه‌گیری: نسخه پنجم تکمیلی مقیاس‌های هوش وکسلر کودکان می‌تواند دانش‌‌آموزان ناتوان یادگیری را از دیگر دانش‌آموزان تشخیص دهد.
 
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: روایی تشخیصی، نسخه پنجم تکمیلی مقیاس‌های هوشی وکسلر، دانش‌آموزان، ناتوانی یادگیری
متن کامل [PDF 384 kb]   (104 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/29 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1401/10/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Diagnostic Validity of the Fifth Integrated Version of Wechsler’s IQ Scale for Children with Learning Disabilities. JOEC 2022; 22 (4) :11-20
URL: http://joec.ir/article-1-1555-fa.html

شریفی درآمدی پرویز، نظری مرضیه، عسگری محمد، افروز غلامعلی، قاسم زاده سوگند. روایی تشخیصی نسخه پنجم تکمیلی مقیاس‌های هوشی وکسلر کودکان در دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي 1401; 22 (4) :20-11

URL: http://joec.ir/article-1-1555-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 4 - ( 10-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4538