[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 22، شماره 3 - ( 8-1401 ) ::
جلد 22 شماره 3 صفحات 98-89 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی مداخله بهنگام و مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده بر بهبود توانایی تحصیلی نوآموزان دیرآموز
محسن بهشتی پور* 1، نادره سهرابی شگفتی2 ، سیامک سامانی3 ، مجید برزگر3
1- دانشجوی دکترای دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، شیراز
2- استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، شیراز
3- استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
چکیده:   (844 مشاهده)
مقایسه اثربخشی مداخله بهنگام و مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده بر توانایی تحصیلی نوآموزان دیرآموز
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی مداخله بهنگام و مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده بر بهبود توانایی تحصیلی نوآموزان دیرآموز انجام شد. روش: روش پژوهش، ‌آزمایشی با پیش‌آزمون - پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. 30 نوآموز دیرآموز به شیوه نمونه‌گیری هدفمند به‌عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. به‌صورت تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) جایگزین شدند. گروه‌های آزمایش 20 جلسه 90 دقیقه‌ای در یک ماه آموزش دیدند. داده‌های به‌دست‌آمده از آزمون‌های مهارت‌های پیش‌نیاز خواندن، ریاضی و نوشتن با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که مداخله بهنگام و مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده بر مؤلفه‌‌های توانایی تحصیلی (مهارت‌های پیش‌نیاز خواندن، نوشتن و ریاضی) تأثیر داشته است و با توجه به مجذور اتا ‌‌می‌توان بیان کرد که 51 درصد از تغیرات ناشی از تأثیر مداخله‌ها است. نتایج آزمون توکی نیز نشان داد که مداخله بهنگام و مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده در مؤلفه‌های توانایی تحصیلی با گروه کنترل تفاوت معنادار داشتند. بعلاوه در مهارت‌های پیش‌نیاز خواندن مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده اثربخشی بیشتری داشته است. اما مداخله بهنگام و مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده در مهارت‌های پیش‌نیاز ریاضی و نوشتن، اثربخشی متفاوتی با هم نداشتند. نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش در مجموع اثربخشی مداخله بهنگام و مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده بر بهبود توانایی تحصیلی نوآموزان دیرآموز را تأیید کرد.
 
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: مداخله بهنگام، مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده، توانایی تحصیلی، نوآموزان دیرآموز
متن کامل [PDF 452 kb]   (411 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/4/7 | پذیرش: 1401/2/24 | انتشار: 1401/8/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

beheshtipour M, sohrabi sheghefti N, samani S, barzegar M. Comparison of the effectiveness of timely intervention and timely intervention with family education on improving the academic ability of Slow Learner. JOEC 2022; 22 (3) : 7
URL: http://joec.ir/article-1-1541-fa.html

بهشتی پور محسن، سهرابی شگفتی نادره، سامانی سیامک، برزگر مجید. مقایسه اثربخشی مداخله بهنگام و مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده بر بهبود توانایی تحصیلی نوآموزان دیرآموز. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (3) :89-98

URL: http://joec.ir/article-1-1541-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 3 - ( 8-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660