1- دانشجوی دکترای دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، شیراز 2- استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، شیراز 3- استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
چکیده: (844 مشاهده)
مقایسه اثربخشی مداخله بهنگام و مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده بر توانایی تحصیلی نوآموزان دیرآموز هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی مداخله بهنگام و مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده بر بهبود توانایی تحصیلی نوآموزان دیرآموز انجام شد. روش: روش پژوهش، آزمایشی با پیشآزمون - پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. 30 نوآموز دیرآموز به شیوه نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه در نظر گرفته شدند. بهصورت تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) جایگزین شدند. گروههای آزمایش 20 جلسه 90 دقیقهای در یک ماه آموزش دیدند. دادههای بهدستآمده از آزمونهای مهارتهای پیشنیاز خواندن، ریاضی و نوشتن با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد که مداخله بهنگام و مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده بر مؤلفههای توانایی تحصیلی (مهارتهای پیشنیاز خواندن، نوشتن و ریاضی) تأثیر داشته است و با توجه به مجذور اتا میتوان بیان کرد که 51 درصد از تغیرات ناشی از تأثیر مداخلهها است. نتایج آزمون توکی نیز نشان داد کهمداخله بهنگام و مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده در مؤلفههای توانایی تحصیلی با گروه کنترل تفاوت معنادار داشتند. بعلاوه در مهارتهای پیشنیاز خواندن مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده اثربخشی بیشتری داشته است. اما مداخله بهنگام و مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده در مهارتهای پیشنیاز ریاضی و نوشتن، اثربخشی متفاوتی با هم نداشتند. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش در مجموع اثربخشی مداخله بهنگام و مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده بر بهبود توانایی تحصیلی نوآموزان دیرآموز را تأیید کرد.
beheshtipour M, sohrabi sheghefti N, samani S, barzegar M. Comparison of the effectiveness of timely intervention and timely intervention with family education on improving the academic ability of Slow Learner. JOEC 2022; 22 (3) : 7 URL: http://joec.ir/article-1-1541-fa.html
بهشتی پور محسن، سهرابی شگفتی نادره، سامانی سیامک، برزگر مجید. مقایسه اثربخشی مداخله بهنگام و مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده بر بهبود توانایی تحصیلی نوآموزان دیرآموز. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (3) :89-98