1- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه، اصفهان، ایران 2- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایران
چکیده: (1119 مشاهده)
هدف: در این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت بر تعامل والد - کودک و مشکلات رفتاری کودکان با مشکلات بروننمودبررسی و ارزیابی شد. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام مادران دانشآموزان با مشکلات بروننمودپایههای سوم و چهارم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1399 بودند. 30 نفر از این مادران به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند (هر گروه شامل 30 مادر). گروه آزمایش، آموزش فرزندپروری مثبت را دریافت کرد و گروه کنترل، مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه رابطه مادر- کودک راس (1988) و سیاهه کودک آخنباخ- نسخه والدین (آخنباخ و رسکولار، 2007) بود. یافتهها: بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. دادهها به کمک نرمافزار spss-22تحلیل شدند. نتایج نشان داد کهآموزش فرزندپروری مثبت، تأثیر معناداری بر افزایش تعامل والد - کودک و کاهش مشکلات رفتاری (مشکلات اجتماعی، نادیدهگرفتن قواعد و رفتارهای پرخاشگرانه) کودکان با مشکلات بروننموددارد (0001/0 P=). نتیجهگیری: میتوان گفت آموزش فرزندپروری مثبت رویکرد مناسبی برای افزایشتعامل والد - کودک و کاهش مشکلات رفتاری کودکان با مشکلات بروننمودمیباشد.
tork ladani S, Aghababaei S. The Effectiveness of Positive Parenting Training on Parent-Child Interaction and Children's Behavioral Problems with Externalized Problems. JOEC 2022; 22 (3) : 10 URL: http://joec.ir/article-1-1500-fa.html
ترک لادانی سمیه، آقابابایی سارا. اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت بر تعامل والد - کودک و مشکلات رفتاری کودکان با مشکلات بروننمود. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (3) :123-132