1- کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران 2- استاد گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران 3- استاد ممتاز گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده: (1336 مشاهده)
هدف: این پژوهشبا هدف بررسی اثربخشی آموزش رایانهای مهارتهای دیداری- حرکتی بر تکانشوری حرکتی و بازداری پاسخ کودکان با اختلال کم توجهی/ بیشفعالی انجام شد. روش: پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزان پسر با اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی بود که در سال تحصیلی 98-99 در مقطع ابتدایی شهر مشهد مشغول به تحصیل بودند. نخست 450 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و بهوسیلۀ مقیاس درجهبندی کانرز فرم معلم غربالگری شدند.تعداد 56 نفر نمرۀ بالای 26 داشتند. از این افراد تعداد 30 نفر به تصادف انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از ابزارهای بازی رایانهای رایاپویا پژوهشگر ساخته با الگوبرداری از نرمافزار آلمانی Cog Pack(بستۀ آموزشی شناختی) (مارکر، 1987-2007)، مقیاس درجهبندی کانرز فرم معلم (1969)، آزمون جایگذاری اوکانر (1920) و آزمون استروپ (1935) استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که پس از کنترل نمرههای پیشآزمون، تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمرههای پسآزمون دو گروه آزمایش و کنترل در متغیر اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی وجود دارد.نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد آموزش شناختی رایانهای مهارتهای دیداری- حرکتی یک روش یادگیری امیدوارکننده است که باعث کاهش تکانشوری حرکتی و افزایش بازداری پاسخ کودکان با اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی شده است. بنابراین میتوان از آن بهعنوان یک روش جایگزین یا مکمل برای مداخلههای معمول اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی استفاده کرد.
Kermani A, Basharpoor S, Narimani M. The Effectiveness of Computerized Training of Visual-Motor Skills on Motor Impulsivity and Response Inhibition in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. JOEC 2021; 21 (4) : 8 URL: http://joec.ir/article-1-1499-fa.html
کرمانی علی، بشرپور سجاد، نریمانی محمد. اثربخشی آموزش رایانهای مهارتهای دیداری- حرکتی بر تکانشوری حرکتی و بازداری پاسخ کودکان با اختلال کمتوجهی/بیشفعالی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (4) :99-112