[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 21، شماره 4 - ( 10-1400 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 112-99 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش رایانه‌ای مهارت‌های دیداری- حرکتی بر تکانش‌وری حرکتی و بازداری پاسخ کودکان با اختلال کم‌توجهی/بیش‌فعالی
علی کرمانی1 ، سجاد بشرپور* 2، محمد نریمانی3
1- کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2- استاد گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3- استاد ممتاز گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (1336 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش رایانه‌ای مهارت‌های دیداری- حرکتی بر تکانش‌وری حرکتی و بازداری پاسخ کودکان با اختلال کم توجهی/ بیش‌فعالی انجام شد. روش‌: پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمام دانش‌آموزان پسر با اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی بود که در سال تحصیلی 98-99 در مقطع ابتدایی شهر مشهد مشغول به تحصیل بودند. نخست 450 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و به‌وسیلۀ مقیاس درجه‌بندی کانرز فرم معلم غربال‌گری شدند. تعداد 56 نفر نمرۀ بالای 26 داشتند. از این افراد تعداد 30 نفر به تصادف انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از ابزارهای بازی رایانه‌ای رایاپویا پژوهشگر ساخته با الگوبرداری از نرم‌افزار آلمانی Cog Pack (بستۀ آموزشی شناختی) (مارکر، 1987-2007)، مقیاس درجه‌بندی کانرز فرم معلم (1969)، آزمون جایگذاری اوکانر (1920) و آزمون استروپ (1935) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که پس از کنترل نمره‌های پیش‌آزمون، تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمره‌های پس‌آزمون دو گروه آزمایش و کنترل در متغیر اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی وجود دارد. نتیجه‌گیری: این پژوهش نشان داد آموزش شناختی رایانه‌ای مهارت‌های دیداری- حرکتی یک روش یادگیری امیدوار‌کننده است که باعث کاهش تکانشوری حرکتی و افزایش بازداری پاسخ کودکان با اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی شده است. بنابراین می‌توان از آن به‌عنوان یک روش جایگزین یا مکمل برای مداخله‌های معمول اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی استفاده کرد.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: آموزش رایانه‌ای مهارت‌های دیداری- حرکتی، آموزش شناختی رایانه‌ای، اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی، تکانش‌وری حرکتی، بازداری پاسخ.
متن کامل [PDF 1438 kb]   (398 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/29 | پذیرش: 1400/10/28 | انتشار: 1400/12/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kermani A, Basharpoor S, Narimani M. The Effectiveness of Computerized Training of Visual-Motor Skills on Motor Impulsivity and Response Inhibition in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. JOEC 2021; 21 (4) : 8
URL: http://joec.ir/article-1-1499-fa.html

کرمانی علی، بشرپور سجاد، نریمانی محمد. اثربخشی آموزش رایانه‌ای مهارت‌های دیداری- حرکتی بر تکانش‌وری حرکتی و بازداری پاسخ کودکان با اختلال کم‌توجهی/بیش‌فعالی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (4) :99-112

URL: http://joec.ir/article-1-1499-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 4 - ( 10-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660