[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 22، شماره 4 - ( 10-1401 ) ::
جلد 22 شماره 4 صفحات 90-79 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی روش دیداری- حرکتی کپارت بر بهبود مهارت خواندن دانش‌آموزان با مشکل خواندن
سکینه مطهری صدر، سعید بختیارپور، احمد رمضانی، پرویز عسگری
دانشگاه ازاد اسلامی- واحد اهواز ، علوم وتحقیقات گروه روانشناسی واحد اهواز، دانشگاه ازاداسلامی ، اهواز،ایران،
چکیده:   (95 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی روش دیداری- حرکتی کپارت بر مهارت‌های خواندن دانش‌آموزان دارای مشکل خواندن است. روش: پژوهش از نظر طرح پژوهش شبه‌آزمایشی-بالینی با پیش‌آ‌‌زمون-پس‌آزمون و پی‌گیری است. آزمودنی‌ها از بین دانش‌آموزان دارای اختلال خواندن انتخاب شده‌اند که به دو مرکز اختلال‌ یادگیری خصوصی شهر رفسنجان ارجاع داده شده بودند پژوهش حاضر به‌صورت مطالعه موردی و روی ده نفر از نمونه در‌دسترس انجام شده است. آزمودنی‌ها در ده جلسه (هر هفته یک جلسه) بر مبنای روش دیداری حرکتی کپارت مورد مداخله قرار گرفته‌اند. برای ارزیابی مهارت خواندن از نسخۀ ترجمه و متناسب‌سازی‌شده پرسشنامه ارزیابی خواندن اورتون گلینگهام استفاده شده است. یافته‌ها: بیشترین میانگین در پیش‌آزمون صدای حروف الفبا ۴۰/۳۷ و در پیش‌آزمون حروف بی‌صدا ۰۰/۲۳ ثبت شده است. بیشترین میانگین در پس‌آزمون صدای حروف الفبا ۷۰/۳۹ و در پس‌آزمون نام حروف الفبا ۶۰/۲۳ گزارش شده است. بیشترین میانگین در پی‌گیری صدای حروف الفبا ۰۰/۴۰ و بیشترین میانگین در پی‌گیری نام حروف الفبا ۹۰/۲۴ ثبت شده است در‌حالی‌که کمترین میانگین به‌ترتیب در پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پی‌گیری متعلق به تشخیص قافیه (۲۰/۰، ۱/۲، ۱۰/۲) و پسوندها (۸۰/۱، ۰۰/۲، ۳۰/۲) بوده است. به ‌منظور آزمون نمره‌های افراد در سه مرحلۀ پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پی‌گیری از آزمون چند‌متغیرۀ لامبدای ویلک استفاده شده است. نتایج آزمون چند‌متغیره نشان می‌دهد که نمرۀ حذف صدای پایانی و نامیدن صدای حروف باقیمانده صداها (0/05≥α  (pvalue=0/035,و خواندن کلمه‌ها (1) (0/05≥α (pvalue=0/037,  و لغات مرکب (0/05≥α (pvalue=0/001,  در بین آزمودنی‌ها در هر سه زمان با هم اختلاف معنا‌داری داشتند. در بقیۀ مقیاس‌ها اثربخشی تأیید نشده است. در بررسی آثار درون‌گروهی خرده‌مقیاس حروف الفبا صداردار در سه مرحله معنادار (02/0 ≥α) شد. نتیجه‌گیری: روش دیداری- حرکتی کپارت در بهبود مشکلات خواندن دانش‌آموزان در برخی سطوح مهارت‌های خواندن مانند حذف صدای پایانی و نامیدن حروف باقیمانده صداها، خواندن کلمه‌ها و لغات مرکب اثربخش بوده است.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: مشکلات خواندن، برنامۀ ارزیابی اورتون گیلینگهام، روش دیداری- حرکتی کپارت
متن کامل [PDF 598 kb]   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/28 | پذیرش: 1401/6/8 | انتشار: 1401/10/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

motaharisadr S, Bakhtiarpour S, ramezani A, Asgari P. Effectiveness of Kephart's Visual-Motor Method on Improving the Reading Skills in Elementary School Students with Reading Disabilities. JOEC 2022; 22 (4) :79-90
URL: http://joec.ir/article-1-1480-fa.html

مطهری صدر سکینه، بختیارپور سعید، رمضانی احمد، عسگری پرویز. اثربخشی روش دیداری- حرکتی کپارت بر بهبود مهارت خواندن دانش‌آموزان با مشکل خواندن. فصلنامه كودكان استثنايي 1401; 22 (4) :90-79

URL: http://joec.ir/article-1-1480-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 4 - ( 10-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4538