[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1391 1391 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 78-69 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش ارز‌شها در کتاب‌های درسی دینی دوره‌ پیش‌حرفه‌ای: بررسی وضعیت موجود و ارائه راهکارهایی برای وضعیت مطلوب
رامین نوظهوری پهرآباد 1، سمیه رسولی1
1- دانشگاه آزاد
چکیده:   (4213 مشاهده)

هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت موجود آموزش ارزشها در کتابهای درسی دینی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی و تعیین میزان هم‌خوانی آن با وضعیت مطلوب در راستای بهبود وضعیت است. روش: پژوهش حاضر، از نوع زمینه‌یابی است. نخست پیشینه و مبانی نظری آموزش ارزشها، و همچنین اهداف دوره پیش‌حرفه‌ای استثنایی نظام آموزش‌ و پرورش کشورمان برای استنباط و استخراج حیطه‌ها و مؤلفه‌های اساسی ارزشهای اسلامی بررسی شدند و ارزشهای دینی در پنج مقوله شامل: ارزشهای اعتقادی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی طبقه‌بندی شداند؛ سپس کتابهای دینی دوره‌ پیش‌حرفه‌ای استثنایی تحلیل شد و میزان چگونگی توجه به هر یک از حیطه‌ها و مؤلفه‌های ارزشهای اسلامی از این کتابها استخراج گردید. جامعه و نمونه‌ی آماری این پژوهش را کل کتابهای تعلیمات دینی دوره‌ پیش‌حرفه‌ای تشکیل می‌دهند که در سال تحصیلی1389- 1388 توسط سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تدوین شده است. برای تجزیه و تحلیل نتایج به‌دست آمده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافته‌ها: در محتوای کتابهای درسی دینی دوره‌ پیش‌حرفه‌ای، ارزشهای عبادی 86/32% ارزشهای اعتقادی 65/27% ، ارزشهای اخلاقی 76/25% ، ارزشهای اجتماعی 82/11% و ارزشهای اقتصادی 89/1% را به خود اختصاص می‌دهند. نتایج آزمونهای آماری نیز نشان‌ می‌دهند کتابهای درسی از نظر توجه متوازن به حیطه‌های ارزشی باهم تفاوت معناداری دارند. نتیجه‌گیری: وضعیت فعلی، آموزش ارزشها درکتابهای تعلیمات دینی دوره‌ پیش‌حرفه‌ای از جامعیت و شمول مجموعه‌ ارزشهای اسلامی به دور است؛ بنابراین با توجه به اهمیت تربیت دینی دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شود ، محتوای کتابهای مورد نظر با توجه به اصول سازمان‌دهی محتوا بازنگری و با رعایت اصل توازن تدوین شود.

واژه‌های کلیدی: : دوره‌ پیش‌حرفه‌ای، ارزشهای دینی، کتابهای دینی، تحلیل محتوا
متن کامل [PDF 530 kb]   (11 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1389/12/20 | پذیرش: 1391/2/5 | انتشار: 1391/3/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nozhouri R, Rasouli S. Values Education in Pre-Professional Level of Religion Textbooks: Strategies towards Desired Situation through a Review of the Status Quo. JOEC 2012; 12 (1) :69-78
URL: http://joec.ir/article-1-146-fa.html

نوظهوری پهرآباد رامین، رسولی سمیه. آموزش ارز‌شها در کتاب‌های درسی دینی دوره‌ پیش‌حرفه‌ای: بررسی وضعیت موجود و ارائه راهکارهایی برای وضعیت مطلوب. فصلنامه كودكان استثنايي. 1391; 12 (1) :69-78

URL: http://joec.ir/article-1-146-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1391 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645