1- کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر، اصفهان، ایران 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر دانشکده علوم انسانی، گروه مشاوره، ، اصفهان 3- استادیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر، خمینی شهر، اصفهان، ایران
چکیده: (1200 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه توانبخشی مبتنی بر روش حرکتی اسپارک بر مهارتهای حرکتی و هوش هیجانی در دانشآموزان با آسیب بینایی شهر اصفهان در سال 1399 انجام شد. روش: در این پژوهش نیمهتجربی که بهصورت پـیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد، 30 نفر از دانشآموزان با آسیب بینایی شهر اصفهان با میانگین سن 17/12 سال با استفاده از شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی به 2 گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. برنامه توانبخشی مبتنی بر فعالیتهای بدنی برگرفته از روش حرکتی اسپارک به مدت 8 هفته، هر هفته سه جلسه و هر جلسه 60 دقیقه روی گروه آزمایش اجرا شد. گروه کنترل در این مدت در برنامه تمرینی شرکت نداشتند. در آغاز و انتهای برنامه توانبخشی، شاخصهای مهارتهای حرکتی و هوشهیجانی در هر دو گروه در شرایطی مشابه با استفاده از پرسشنامههای استاندارد هوشهیجانی شات و همکاران (1998) و آزمون تبحر حرکتی برونینکس-اوزرتسکی (1972) برآورد شد. دادهها با استفاده از آزمونهای تحلیل کواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که برنامههای توانبخشی مبتنی بر فعالیت بدنی بر شاخصهای مهارتهای حرکتی در دانشآموزان با آسیب بینایی شهر اصفهان تأثیر معناداری داشت (05/0P≤). همچنین تأثیر برنامه تمرینی بر هوش هیجانی آزمودنیها معنادار بود (05/0P≤). نتیجهگیری: این یافتهها نشان میدهد که برنامههای توانبخشی مبتنی بر فعالیت بدنی بر مهارتهای حرکتی و هوشهیجانی در دانشآموزان با آسیب بینایی مؤثر است. ازاینرو پیشنهاد میشود تا دستاندرکاران آسیبدیدگان بینایی، مربیان، والدین و ورزشکاران کمبینا از این روش برای پیشرفت و بهبود اجراهای ورزشی و هوشهیجانی استفاده کنند.
Shirvani M, Javadzadeh F, Arabmomeni A. An Investigating of the Effect of Rehabilitation Program Based on Spark Motor Method on Motor Skills and Emotional Intelligence in Students with Visual Impairment in Isfahan. JOEC 2021; 21 (4) : 4 URL: http://joec.ir/article-1-1451-fa.html
شیروانی مریم، جوادزاده فاطمه، عرب مومنی الله یار. بررسی تأثیر برنامه توانبخشی مبتنی بر روش حرکتی اسپارک بر مهارتهای حرکتی و هوشهیجانی در دانشآموزان با آسیب بینایی شهر اصفهان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (4) :51-62