1- دکتری تخصصی رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران 2- استاد گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران 3- دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران 4- استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران 5- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، آموزگار ابتدایی منطقه 12 اداره کل آموزش و پرورش تهران
چکیده: (905 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یک دوره تمرینهای ادراکی حرکتی روی کنشهای حرکتی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی (DCD) بود. روش: به این منظور، تعداد 34 کودک مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی در دامنه سنی 10 تا 12 سال بهعنوان نمونه انتخاب و به دو گروه کنترل و آزمایشی تقسیم شدند (20 نفر در گروه کنترل و 14 نفر در گروه آزمایشی قرار گرفتند) و در آزمونهای پژوهش حاضر شرکت کردند. از پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی والدین 7 (DCDQ- 7) و آزمون تبحر حرکتی برونینکس- اوزرتسکی برای تشخیص کودکان DCD استفاده شد. برای بررسی کنشهای حرکتی آزمودنیها از آزمون تولید حرکات دویی، آزمون تصویرسازی کنشی و آزمون دانش استفاده از شیء استفاده شد. آزمودنیهای گروه آزمایشی به مدت هشت هفته در برنامه تمرینی شرکت کردند، اما گروه کنترل در طول این مدت در هیچ برنامه ورزشی مدونی شرکت نکردند. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) نشان داد عملکرد آزمودنیهای گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل در آزمون تولید حرکتهای کنشی (در هر دو بخش حرکتهای انتقالی و حرکتهای غیرانتقالی) پس از دوره تمرینی به طور معناداری بهبود یافته است (05/0P< )؛ درحالیکه تفاوت معناداری بین اجرای این گروه در دو آزمون تصویرسازی کنشی و دانش استفاده از شیء در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون دیده نشد (05/0P> ). نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد یک دوره برنامه تمرینی ادراکی- حرکتی باعث بهبود اجرا و تولید اعمال کنشی در کودکان مبتلا به DCD میشود درحالیکه تأثیر معناداری روی برنامهریزی اعمال کنشی این کودکان ندارد.
khezri A, sheikh M, bagherzadeh F, Hominian D, Ebrahimi R. The Effect of Perceptual Motor Training on motor praxis in children with developmental coordination disorder. JOEC 2022; 22 (3) : 6 URL: http://joec.ir/article-1-1444-fa.html
خضری عبدالرحمن، شیخ محمود، باقرزاده فضل الله، حومنیان داود، ابراهیمی روناک. تأثیر تمرینهای ادراکی حرکتی بر کنشهای حرکتی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (3) :77-88