[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 22، شماره 1 - ( 1-1401 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری بر عملکرد حل مسأله ریاضی دانش آموزان دختر عقب مانده ذهنی
فرهاد کریمی
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
چکیده:   (174 مشاهده)
هدف: هدف از اجرای این پژوهش تعیین تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری بر ارتقاء عملکرد حل مسأله‌های کلامی ریاضی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی  پایه ششم دوره ابتدایی شهر تهران بود. روش: برای اجرای پژوهش از شیوه نیمه‌آزمایشی از نوع پیش آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری استفاده شد. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، نمونه‌ای با حجم 40 نفر طبق فرمول کوکران انتخاب شد. به منظور سنجش عملکرد دانش‌آموزان درحل مساله‌های کلامی ریاضی، در دو مرحله پیش از آموزش و پس از آموزش، از آزمون محقق ساخته حل مسأله‌های کلامی ریاضی استفاده شد. آموزش راهبردهای یادگیری به گروه آزمایشی، با استفاده از روش آموزش شناختی و به شیوه هدایت گام به گام صورت گرفت و گروه گواه از روش مرسوم آموزش استفاده کرد. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون t همبسته) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد میانگین نمرات عملکرد حل مسأله‌های کلامی ریاضی دانش‌آموزانی که آموزش راهبردهای یادگیری را دریافت کرده اند به طور معنی دار بالاتر از میانگین نمرات عملکرد حل مسأله کلامی ریاضی دانش‌آموزانی است که آموزش راهبردهای یادگیری را دریافت نکرده اند. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های به دست آمده بنظر می‌رسد آموزش راهبردهای یادگیری به دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی، سبب افزایش عملکرد آنها در حل مسأله‌های کلامی ریاضی شده است. از سوی دیگر بررسی داده‌های مرحله پیگیری نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری به دانش‌آموزان گروه آزمایشی در طول زمان از پایداری و دوام مناسبی برخوردار بوده است.

 
واژه‌های کلیدی: واژه‌های کلیدی: آموزش راهبردهای یادگیری، عملکرد حل مسأله کلامی ریاضی، دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی
متن کامل [PDF 1317 kb]   (139 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/10/2 | پذیرش: 1400/12/28 | انتشار: 1400/12/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karimi F. The effectiveness of learning strategies training in the mathematics’ word problem-solving performance among mentally retarded elementary school students. JOEC. 2022; 22 (1)
URL: http://joec.ir/article-1-1427-fa.html

کریمی فرهاد. تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری بر عملکرد حل مسأله ریاضی دانش آموزان دختر عقب مانده ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (1)

URL: http://joec.ir/article-1-1427-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 1 - ( 1-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4410