هدف: هدف از اجرای این پژوهش تعیین تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری بر ارتقاء عملکرد حل مسألههای کلامی ریاضی دانشآموزان کمتوان ذهنی پایه ششم دوره ابتدایی شهر تهران بود. روش: برای اجرای پژوهش از شیوه نیمهآزمایشی از نوع پیش آزمون، پسآزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری استفاده شد. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، نمونهای با حجم 40 نفر طبق فرمول کوکران انتخاب شد. به منظور سنجش عملکرد دانشآموزان درحل مسالههای کلامی ریاضی، در دو مرحله پیش از آموزش و پس از آموزش، از آزمون محقق ساخته حل مسألههای کلامی ریاضی استفاده شد. آموزش راهبردهای یادگیری به گروه آزمایشی، با استفاده از روش آموزش شناختی و به شیوه هدایت گام به گام صورت گرفت و گروه گواه از روش مرسوم آموزش استفاده کرد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون t همبسته) استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد میانگین نمرات عملکرد حل مسألههای کلامی ریاضی دانشآموزانی که آموزش راهبردهای یادگیری را دریافت کرده اند به طور معنی دار بالاتر از میانگین نمرات عملکرد حل مسأله کلامی ریاضی دانشآموزانی است که آموزش راهبردهای یادگیری را دریافت نکرده اند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای به دست آمده بنظر میرسد آموزش راهبردهای یادگیری به دانشآموزان کمتوان ذهنی، سبب افزایش عملکرد آنها در حل مسألههای کلامی ریاضی شده است. از سوی دیگر بررسی دادههای مرحله پیگیری نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری به دانشآموزان گروه آزمایشی در طول زمان از پایداری و دوام مناسبی برخوردار بوده است.
karimi F. The effectiveness of learning strategies training in the mathematics’ word problem-solving performance among mentally retarded elementary school students. JOEC 2022; 22 (1) : 2 URL: http://joec.ir/article-1-1427-fa.html
کریمی فرهاد. تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری بر عملکرد حل مسألههای کلامی ریاضی دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (1) :17-42