1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاصدانشگاه اصفهان 2- دانشیار گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاصدانشگاه اصفهان
چکیده: (2115 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی بازیدرمانی گشتالتی و لگو درمانی بر شایستگی اجتماعی هیجانی در کودکان ناشنوا انجام شد. روش: پژوهش حاضر، یک مطالعه شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. نمونه آماری این پژوهش شامل 42 نفر از کودکان ناشنوای 4 تا 6 ساله میشد که به روش نمونهگیری در دسترس از مرکز توانبخشی مادر و کودک آوا در شهر اصفهان انتخاب شدند و به روش تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل 14 نفری اختصاص یافتند. یکی از گروههای آزمایش در برنامه بازیدرمانی گشتالتی در 8 جلسه (یک بار در هفته، هر جلسه 45 دقیقه) و گروه آزمایش بعدی در برنامه لگو درمانی در 10 جلسه (یک بار در هفته، هر جلسه 35 تا 40 دقیقه) شرکت کردند در حالی که گروه کنترل در این برنامهها شرکت نکرده و در برنامه رایج مرکز شرکت داشتند. شرکت کنندگان با استفاده از مقیاس شایستگی اجتماعی هیجانی (2013) ارزیابی شدند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که بازیدرمانی گشتالتی و لگو درمانی بر شایستگی اجتماعی هیجانی در کودکان ناشنوا تاثیر مثبت و معناداری داشت (001/0 > P). علاوه بر این، نتایج مقایسه این دو نوع بازی درمانی نشان داد که بین میزان اثربخشی بازیدرمانی گشتالتی و لگو درمانی بر شایستگی اجتماعی هیجانی در کودکان ناشنوا تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0 >P). نتیجهگیری: بازیدرمانی گشتالتی و لگو درمانی منجر به بهبود شایستگی اجتماعی هیجانی در این کودکان شد. یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد میکند که بازیدرمانی گشتالتی و لگو درمانی پیامدهای مثبت و موثری برای کودکان ناشنوا دارد.
Pahlavi M, Ashori M. Comparing the Effect of Gestalt Play Therapy and Lego Therapy on the Social- Emotional Competence in Deaf Children. JOEC 2021; 21 (4) : 1 URL: http://joec.ir/article-1-1418-fa.html
پهلوانی مرضیه، عاشوری محمد. همسنجی اثربخشی بازیدرمانی گشتالتی و لگو درمانی بر شایستگی اجتماعی هیجانی کودکان ناشنوا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (4) :7-20