[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1391 1391 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 16-5 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر روش درمانی پاسخ‌محور مبتنی بر والدین در بهبود کودکان دارای اتیسم
مهناز علی‌اکبری دهکردی1 ، احمد علی‌پور1 ، نرگس چیمه2 ، طیبه محتشمی 1
1- دانشگاه پیام نور
2- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (4542 مشاهده)

هدف: این پژوهش به منظور بررسی اثر روش ‌درمانی پاسخ‌محور مبتنی بر والدین در بهبود  کودکان دارای اتیسم صورت گرفت. روش: جامعه آماری شامل کلیه کودکان دارای اتیسم مرکز آموزش و توان‌بخشی شهر تهران بود. از بین کودکان واجد شرایط با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 20 نفر به همراه والدینشان به عنوان نمونه مورد پژوهش انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جای داده شدند. طرح پژوهش، طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. به گروه آزمایش روش درمانی پاسخ‌محور، در طول سه ماه آموزش داده شد. در این پژوهش از مقیاس درجه‌بندی کودکی اتیسم (CARS) و چک لیست ارزیابی درمان اتیسم (ATEC) به عنوان ابزاری جهت سنجش بهبودی کودکان استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که روش درمانی پاسخ‌محور مبتنی بر والدین در سطح P<0/05 در کاهش علائم اتیسم مؤثر بوده است؛ همچنین روش درمانی پاسخ‌محور مبتنی بر والدین در بهبود ارتباط،گفتار و زبان و اجتماعی شدن کودکان دارای اتیسم در سطح P<0/05 مؤثر بوده است. البته این روش در آگاهی حسی/ شناختی و بهداشت جسمی/ رفتاری کودکان تأثیر معنا‌داری نداشت. نتیجه‌گیری: با توجه به مزایای مداخله والدین در درمان و همین‌طور اهمیت افزایش تعداد ساعات درمانی کودکان دارای اتیسم، پیشنهاد می‌شود این روش درمانی در کنار روشهای مرسوم در زمینه اتیسم به والدین به خصوص مادران آموزش داده شود.

واژه‌های کلیدی: روش پاسخ‌محور، مداخلات مبتنی بر والدین، اتیسم، بهبود
متن کامل [PDF 632 kb]   (24 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/5/18 | پذیرش: 1391/2/20 | انتشار: 1391/3/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aliakbari Dehkordi M, Alipor A, Chimeh N, Mohtashami T. The Effectiveness of Parent-Based Pivotal Response Treatment on Improvement of Children with Autism. JOEC 2012; 12 (1) :5-16
URL: http://joec.ir/article-1-141-fa.html

علی‌اکبری دهکردی مهناز، علی‌پور احمد، چیمه نرگس، محتشمی طیبه. اثر روش درمانی پاسخ‌محور مبتنی بر والدین در بهبود کودکان دارای اتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1391; 12 (1) :5-16

URL: http://joec.ir/article-1-141-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1391 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645