هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ادراک تجربههای والدین دانشآموزان با نیازهای ویژه از مشکلات آموزش در دوران کرونا بود تا با تکیه بر شناسایی این مشکلات آموزشی بتوان نسبت به کاهش آنها مبادرت کرد. روش: روش پژوهش در قالب کیفی و از نوع پدیدارشناسانه است. از این رو از بین والدین دانشآموزان با نیازهای ویژه 14 نفر به شیوۀ نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند تا به حد اشباع دادهها رسیدیم و با آنها مصاحبۀ نیمه ساختار یافته انجام شد. گفتوگوها با استفاده از روش هفت مرحلهای کلایزی تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای به دست آمده از این پژوهش نشان دادند که عوامل ایجادکنندۀ مشکلات آموزش در دوران کرونا برای این گروه از دانشآموزان را میتوان در 3 مضمون کلی مسائل مربوط به امکانات، مسائل مربوط به نگرش و مشکلات آموزش والدین و معلمان تقسیمبندی کرد. نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان داد با بررسی تجربۀ والدین دانشآموزان با نیازهای ویژه از مشکلات آموزش دوران کرونا میتوان تا حد امکان با تغییر نگرشها، آموزش مناسب و فراهم آوردن امکانات، بستر مناسبی برای شکوفایی تواناییها و استعدادهای این گروه از دانشآموزان فراهم کرد. در پایان مقاله بر پایۀ نتایج پژوهش، پیشنهادهای لازم ارائه شده است.
tavakoli E, yadollahi S. Experiences regarding educational issues during the Corona in students with special needs’ parents. JOEC 2021; 21 (2) : 3 URL: http://joec.ir/article-1-1381-fa.html
توکلی الهام، یدالهی سارا. تجربه های والدین دانش آموزان با نیازهای ویژه از مشکلات آموزش در دوران کرونا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (2) :37-48