1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی 2- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی 3- مرکز تحقیقات روانشناسی و روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده: (5268 مشاهده)
هدف: هدف از انجام این تحقیق، بررسی تأثیر آموزش مهارتهای تمرین توپ در یک برنامۀ 4 هفتهای بر رشد حرکتی درشت و ظریف کودکان 4 تا 7 ساله مبتلا به اتیسم میباشد. روش: این مطالعه از نوع نیمهتجربی بوده و از روش نمونهگیری آسان استفاده گردید. شرکتکنندگان شامل 14 کودک (12 پسر و 2 دختر) بودندکه در 4 هفتۀ نخست (مرحله اول) از درمان رایج استفاده کرده و در 4 هفتۀ دوم (مرحله دوم) مداخلات درمانی در 10 جلسه ارایه گردید، در حالی که درمان رایج کودکان ادامه یافت. برای سنجش رشد حرکتی ظریف و درشت از آزمون رشد حرکتی پی بادی و برای سنجش تأثیر درمان از پرسشنامه ارزیابی درمان اتیسم استفاده گردید.برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس اندازههای تکراری و آزمون مقایسات دوبهدوی بن فرونی استفاده شد یافتهها: بررسی دادهها نشان داد که میانگین نمرات رشد حرکتی درشت و ظریف و همچنین نمرات ارزیابی درمان اتیسم در هر دو مرحله پژوهش از نظر آماری معنادار هستند (p<0,001). شایان ذکر است که تفاضل میانگین نمرات مرحلهدوم نسبت به مرحله اول افزایش قابلملاحظهای نشان میدهد. نتیجهگیری: نتایج فوق حاکی از آن است که آموزش مهارتهای تمرین توپ میتواند در کنار درمان رایج باعث بهبود رشد حرکتی ظریف و درشت شود. کاهش میانگین نمرات در پرسشنامه ارزیابی درمان اتیسم نیز نشان دهنده کاهش شدت علایم اختلال اتیسم ناشی از درمان رایج و آموزش مهارتهای تمرین توپ میباشد
Jekan M, Hosseini S A, Mohammadi M R, Salehi M. The Effects of Ball Skills Training on Motor Development of Children with High Functioning Autism. JOEC 2013; 13 (2) :61-70 URL: http://joec.ir/article-1-138-fa.html
ژکان محسن، حسینی سید علی، محمدی محمدرضا، صالحی مسعود. تأثیر آموزش مهارتهای تمرین توپ بر رشد حرکتی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1392; 13 (2) :61-70