[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1392 1392 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 70-61 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارت‌های تمرین توپ بر رشد حرکتی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا
محسن ژکان1 ، سید علی حسینی*2 ، محمدرضا محمدی3 ، مسعود صالحی
1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
3- مرکز تحقیقات روانشناسی و روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (5268 مشاهده)

هدف: هدف از انجام این تحقیق، بررسی تأثیر آموزش مهارت­های تمرین توپ در یک برنامۀ 4 هفته­ای بر رشد حرکتی درشت و ظریف کودکان 4 تا 7 ساله مبتلا به اتیسم می­‌باشد. روش: این مطالعه از نوع نیمه‌تجربی بوده و از روش نمونه­‌گیری آسان استفاده گردید. شرکت­‌کنندگان شامل 14 کودک (12 پسر و 2 دختر) بودندکه در 4 هفتۀ نخست (مرحله اول) از درمان رایج استفاده کرده و در 4 هفتۀ دوم (مرحله دوم) مداخلات درمانی در 10 جلسه ارایه گردید، در حالی که درمان رایج کودکان ادامه یافت. برای سنجش رشد حرکتی ظریف و درشت از آزمون رشد حرکتی پی بادی و برای سنجش تأثیر درمان از پرسشنامه ارزیابی درمان اتیسم استفاده گردید.برای تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس اندازه‌های تکراری و آزمون مقایسات دوبه‌دوی  بن فرونی استفاده شد یافته‌­ها: بررسی داده­ها نشان داد که میانگین نمرات رشد حرکتی درشت و ظریف و همچنین نمرات ارزیابی درمان اتیسم در هر دو مرحله پژوهش از نظر آماری معنادار هستند (p<0,001). شایان ذکر است که تفاضل میانگین نمرات مرحلهدوم نسبت به مرحله اول افزایش قابل­‌ملاحظه­ای نشان می­دهد. نتیجه‌گیری: نتایج فوق حاکی از آن است که آموزش مهارت­های تمرین توپ می­تواند در کنار درمان رایج باعث بهبود رشد حرکتی ظریف و درشت شود. کاهش میانگین نمرات در پرسشنامه ارزیابی درمان اتیسم نیز نشان دهنده کاهش شدت علایم اختلال اتیسم ناشی از درمان رایج و آموزش مهارت­‌های تمرین توپ می­‌باشد

واژه‌های کلیدی: رشد حرکتی درشت، رشد حرکتی ظریف، اختلال اتیسم با عملکرد بالا، مهارت‌های تمرین توپ
متن کامل [PDF 1159 kb]   (40 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/1/13 | پذیرش: 1391/10/27 | انتشار: 1392/6/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jekan M, Hosseini S A, Mohammadi M R, Salehi M. The Effects of Ball Skills Training on Motor Development of Children with High Functioning Autism. JOEC 2013; 13 (2) :61-70
URL: http://joec.ir/article-1-138-fa.html

ژکان محسن، حسینی سید علی، محمدی محمدرضا، صالحی مسعود. تأثیر آموزش مهارت‌های تمرین توپ بر رشد حرکتی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1392; 13 (2) :61-70

URL: http://joec.ir/article-1-138-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1392 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710