هدف: این مطالعه با هدف طراحی و اعتباریابی برنامه آموزش پذیرش و تعهد برای دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه و تعیین اعتبار و کارایی آن بر میزان استرس، فرسودگی و تابآوری تحصیلی آنان انجام گرفته است. روش: این پژوهش به روش آمیخته انجام گرفت. ابتدا بسته آموزش پذیرش و تعهد با اتکا بر شش فرایند هستهای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و نتایج بخش پدیدارشناسی پژوهش طراحی شد. پس از اعتباریابی با استفاده از روایی صوری و ضریب روایی محتوایی، طی طرح A-B با آزمودنیهای مختلف، 3 نفر دانشآموز با اختلال یادگیری ویژه، با اسپسیفایر خواندن به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. کارایی بسته آموزش پذیرش و تعهد در سه مرحله (خطپایه، 8 جلسه درمان و پیگیری)، با استفاده از پرسشنامههای تابآوری تحصیلی ساموئلز، فرسودگی مربوط به مدرسه و استرس تحصیلی گادزلا مورد بررسی قرار گرفت. دادهها به روش ترسیم دیداری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل دیداری دادهها نشان داد که برنامه «آموزش پذیرش و تعهد» از اعتبار کافی برخوردار است. زیرا روایی صوری آن توسط متخصصان تأیید شد و روایی محتوایی 83/0 محاسبه شد. همچنین نتایج نشان داد که برنامه طراحی شده بر کاهش استرس و فرسودگی تحصیلی و بر افزایش تابآوری تحصیلی دانشآموزان مؤثر است. و این اثربخشی در مرحله پیگیری تداوم داشته است. نتیجهگیری: با توجه به اعتبار برنامه فوق و اثربخشی آن بر متغیرهای تحصیلی مختلف در گروه دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه، این پژوهش زمینه را برای بررسی اثربخشی این برنامه بر سایر متغیرهای روانشناختی در گروههای مختلف دانشآموزان با نیازهای خاص فراهم میکند.
Pourtaleb N, Badri R, Nemati S, Hashemi T. Development and Validation of the Acceptance and Commitment Education Program and Evaluation of Its Efficiency on Academic Resilience, Academic Stress and Academic Burnout in Students with Specific Learning Disability: A Single Subject Study. JOEC 2023; 23 (2) : 1 URL: http://joec.ir/article-1-1378-fa.html
پورطالب نرگس، بدری رحیم، نعمتی شهروز، هاشمی تورج. طراحی و اعتباریابی برنامه آموزش پذیرش و تعهد و ارزیابی کارایی آن بر استرس، فرسودگی و تابآوری تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه: یک مطالعه تکآزمودنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (2) :7-22