[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 21، شماره 4 - ( 10-1400 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 86-75 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر انعطاف‌پذیری شناختی و تاب‌آوری دانش‌آموزانِ با نقص بینایی شهر یاسوج
فاطمه نجفی 1، وحید دستیار2
1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاصدانشگاه علامه طباطبایی تهران
2- دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی دانشگاه مازندران
چکیده:   (1223 مشاهده)
هدف: در پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش ذهن‌‌‌آگاهی بر انعطاف‌‌‌پذیری شناختی و تاب‌‌‌آوری دانش‌‌‌آموزانِ با نقص بینایی (کم‌بینا و نابینا) شهر یاسوج بررسی شده است. روش: این پژوهش به روش‌‌‌ نیمه‌‌‌آزمایشی و از نوع پیش‌‌‌آزمون پس‌‌‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش‌‌‌آموزانِ با نقص بینایی مدرسه شقایق شهر یاسوج است که در سال تحصیلی 1397-98 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش نیز شامل تمامی جامعه آماری (10 نفر مورد آموزش ذهن‌‌‌آگاهی قرار گرفتند و 10 نفر دانش‌‌‌آموز که هیچ مداخله‌‌‌ای روی آنها انجام نشد) بود که به روش نمونه‌‌‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار به‌کار‌رفته در این پژوهش آموزش مداخله ذهن‌‌‌آگاهی، پرسشنامه‌‌‌ تاب‌‌‌آوری کونر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه انعطاف‌‌‌پذیری شناختی مارتین و روبین (1995) بود. روش مداخله‌‌‌ ذهن‌‌‌آگاهی به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌‌‌ای برای گروه آزمایش ارائه شد. داده‌‌‌ها با نرم‌‌‌‌افزار  Spss-21‌‌‌و آزمون‌‌‌ تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته‌‌‌ها: نتایج به‌دست‌آمده از مقایسه پس‌‌‌آزمون مؤلفه‌‌‌های انعطاف‌‌‌پذیری شناختی و تاب‌‌‌آوری در دو گروه با کنترل‌کردن اثر پیش‌‌‌آزمون، پس از شرکت در جلسه‌های مداخلات ذهن‌‌‌آگاهی نشان داد نمرات مؤلفه‌‌‌های انعطاف‌‌‌پذیری شناختی و تاب‌‌‌آوری دانش‌‌‌آموزانی که در گروه آزمایش شرکت داشتند، نسبت به آنهایی که در گروه کنترل جایگزین شده بودند، افزایش معناداری داشت (05/0 P). نتیجه‌گیری: آموزش ذهن‌‌‌آگاهی می‌‌‌تواند رویکردی مؤثر در انعطاف‌‌‌پذیری شناختی و تاب‌‌‌آوری افراد کم‌‌‌بینا و نابینا باشد.
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: انعطاف‌‌‌پذیری شناختی، تاب‌‌‌آوری، ذهن ‌‌‌آگاهی، کم بینا، نابینا.
متن کامل [PDF 979 kb]   (624 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/22 | پذیرش: 1400/9/8 | انتشار: 1400/11/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi F, Dastyar V. The Effectiveness of Mindfulness Training on Cognitive Flexibility and Resilience of Students with Visual Impairment in Yasuj City. JOEC 2021; 21 (4) : 6
URL: http://joec.ir/article-1-1367-fa.html

نجفی فاطمه، دستیار وحید. اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر انعطاف‌پذیری شناختی و تاب‌آوری دانش‌آموزانِ با نقص بینایی شهر یاسوج. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (4) :75-86

URL: http://joec.ir/article-1-1367-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 4 - ( 10-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645