1- دانشگاه علامه طباطبایی 2- دانشگاه آزاد اسلامی دزفول
چکیده: (450 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدفتعییناثربخشیتحریکالکتریکیمستقیممغز بر هماهنگی ادراکیدیداری کودکان با نارسایییادگیری انجام شد.روش: روش پژوهش نیمه آزمایشیبا طرحپیشآزمونپسآزمونباگروهکنترلبود.جامعهآماریپژوهشکلیهکودکان با نارسایی یادگیریشهر دزفولدرسال 1398بودند.حجمنمونهپژوهششامل30نفر کودک با نارسایی یادگیری بودکهباروشنمونهگیریدر دسترسوبا توجه به ملاکهای ورود و خروج مطالعه انتخاب شدند. گروه آزمایش مداخله آموزشی را 10 جلسه 10 دقیقه ای دریافت نمودند. مقیاس مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس ادراکی دیداری بندرگشتالت بود. دادههابا تحلیل کوواریانستکمتغیره، با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 موردتجزیهوتحلیلقرار گرفتند. یافتهها:نتایج نشان دادبینگروههایآزمایشوکنترلازهماهنگی ادراکی دیداریتفاوتمعنیداریوجودداشت (001/0>p).به عبارت دیگر تحریکالکتریکیمستقیممغز باعث افزایش هماهنگی ادراکی دیداری کودکان با نارسایییادگیری شد. نتیجهگیری:منطبق با یافتههای پژوهش حاضر میتوان مداخله تحریکالکتریکیمستقیممغز را به عنوان یک روش کارا جهت هماهنگی ادراکی دیداری کودکان با نارسایییادگیری پیشنهاد داد.
hosseini M, haroonrashidi H. The effectiveness of direct electrical stimulation of the brain on visual perceptual coordination in children with learning disabilities. JOEC 2024; 23 (4) : 1 URL: http://joec.ir/article-1-1358-fa.html