1- گروه روانشناسی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران 2- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، عسلویه، ایران. 3- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.
چکیده: (1465 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش امید بر درگیری تحصیلی، فرسودگی تحصیلی و خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان دارای اختلالیادگیری انجام شد. روش:این پژوهش نیمهآزمایشی باطرح پیشآزمون-پسآزمونو پیگیری همراهباگروهگواهبود. جامعهآماریپژوهشراتمامدانشآموزانمراجعهکنندهبهمرکز اختلالیادگیریآموزش و پرورششهربوشهر تشکیلمیدادند.نمونهپژوهششامل40دانشآموزکهبهروشنمونهگیری در دسترسانتخابودردوگروه(گروه آزمایش 20 نفر)و (گروهکنترل20 نفر) بهصورتتصادفیگمارده شدند.ابزار پژوهش پرسشنامه درگیری تحصیلی، پرسشنامه فرسودگی تحصیلیو پرسشنامه خوشبینی تحصیلی بود. گروه آزمایش به مدت نه جلسه ۶۰ دقیقهای و بهصورت گروهی تحت آموزش شیوهنامه امید مبتنی بر نظریه اسنایدر قرار گرفت. دادههای حاصل از پژوهش با آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش امید بر درگیری شناختی (001/0≥p)، فرسودگی تحصیلی (001/0≥p) و خوشبینی تحصیلی (001/0≥p) در دانشآموزان دارای اختلال یادگیریاثر داشته و این تأثیر در مرحله پیگیری دو ماهه پایدار ماند. نتیجهگیری:با توجه به یافتههای بهدستآمده از مطالعه حاضر میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش امید میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای در بهبود درگیریتحصیلی، فرسودگیتحصیلی و خوشبینی تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری استفاده شود.
Dehghani Y, Ismaeili K, Afshin S A. The Effectiveness of Hope Training on Academic Engagement, Academic Burnout and Academic Optimism in Students with Learning Disorder. JOEC 2022; 22 (2) : 2 URL: http://joec.ir/article-1-1353-fa.html
دهقانی یوسف، اسماعیلی خاتون، افشین سیدعلی. اثر بخشی آموزش امید بر درگیریتحصیلی، فرسودگی تحصیلی و خوشبینیتحصیلی در دانشآموزان دچار اختلال یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (2) :19-36