1- برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران 2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده: (876 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف واکاوی دیدگاه معلمان پیرامون مدارس دانشآموزان با نیازهای ویژه؛ بهمنظور ارائه پیشنهادهای سیاستی انجام شد. روش: پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با هدف واکاوی دیدگاه معلمان مدارس دانشآموزان با نیازهای ویژه درخصوص ویژگیها و مسائل مرتبط با شرایط حاکم بر مدارس استان آذربایجان شرقی انجام شده است. دادهها با مصاحبه نیمهساختارمند از 16 نفر از معلمان در سطح استان آذربایجان شرقی با شیوه نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی گردآوریشده و با روش تحلیل مضمونی تحلیل شدهاند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که دیدگاه معلمان مدارس دانشآموزان با نیازهای ویژه در چهار مضمون اصلی و 18 مضمون فرعی دستهبندی میشود. مضامین اصلی شامل ویژگیها و مسائل مرتبط با معلمان مدارس دانشآموزان با نیازهای ویژه، ویژگیها و مسائل مرتبط با ویژگیهای دانشآموزان با نیازهای ویژه، محدودیتهای آموزشی و مسائل فرهنگی – اجتماعی است. مضامین فرعی نیز در متن مقاله بهطور تفصیلی توضیح داده شده است. نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش، اقدامهای انجامشده در حوزه سیاستهای کلی آموزش و پرورش بهخوبی پیش نرفته است و پیشبرد مسائل در این زمینه اهتمام جدی مسئولان را میطلبد.
Analyzing the Teachers' Views on Schools Student with Special Needs in Order to Provide Policy Advice. JOEC 2022; 22 (2) : 7 URL: http://joec.ir/article-1-1342-fa.html
محمدی پویا سهراب، قادری سیامند، ادیب یوسف، سیدی نظرلو سید طاهر. واکاوی دیدگاه معلمان پیرامون مدارس دانشآموزان با نیازهای ویژه؛ بهمنظور ارائه پیشنهادهای سیاستی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (2) :89-106