[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 22، شماره 1 - ( 1-1401 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 130-115 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین و اعتباریابی برنامۀ آموزشی مبتنی بر تحلیل رفتار کاربردی و ارزیابی اثربخشی آن بر شاخص‌های زبانی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا
زهرا توحیدی منش، نور علی فرخی، حسن اسدزاده، پرویز شریفی درآمدی
چکیده:   (42 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش تدوین و اعتباریابی برنامۀ آموزشی مبتنی بر تحلیل رفتار کاربردی و ارزیابی اثربخشی آن بر مهارت­های اجتماعی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا بود. روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. 24 دانش­آموز پسر دچار اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا از بین دانش­آموزان استثنایی مدرسه ابتدایی پسرانه ضیافت در محدوده شهریار که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند، با روش نمونه­گیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند و از ابتدای مهر تا آخر اردبیهشت ماه طی 60 جلسه در معرض آموزش تحلیل رفتارکاربردی قرار گرفتند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامۀ مهارت­های اجتماعی اوتیسم بلینی استفاده شد. داده­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS 16 و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در تحلیل توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در تحلیل استنباطی از آزمون­ آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره (انکووا) استفاده شد. نتایج کلی پژوهش حاکی از آن بود که الف) برنامه طراحی شده براساس تحلیل رفتار کاربردی از اعتبار مطلوبی برخوردار است به طوری که برای تعیین حداقل ارزش نسبی روایی محتوای برنامه با توجه به تعداد ناظران (10 نفر) و براساس محاسبه جدول لاوشه 82/0 انتخاب شد؛ ب) نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس تک متغیره نیز نشان داد که برنامه تحلیل رفتار کاربردی در سطح معناداری 001/0 موجب بهبود مهارت اجتماعی کودکان مبتلا به طیف اوتیسم شده است.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: تحلیل رفتار کاربردی، مهارت‌های اجتماعی، کودکان طیف اوتیسم
متن کامل [PDF 1242 kb]   (20 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/30 | پذیرش: 1400/5/6 | انتشار: 1401/3/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tohidimanesh Z, farokhi N, asadzadeh H, sharifi daramadi P. Developing and validating an educational program based on the analysis of applied behavior and evaluating its effectiveness on the linguistic characteristics of children with autism with high performance. JOEC. 2022; 22 (1) :115-130
URL: http://joec.ir/article-1-1300-fa.html

توحیدی منش زهرا، فرخی نور علی، اسدزاده حسن، شریفی درآمدی پرویز. تدوین و اعتباریابی برنامۀ آموزشی مبتنی بر تحلیل رفتار کاربردی و ارزیابی اثربخشی آن بر شاخص‌های زبانی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (1) :130-115

URL: http://joec.ir/article-1-1300-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 1 - ( 1-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4419