1- دانشیار ، گروه روانشناسی، دانشگاه پیامنور، تهران 2- استاد، گروه روانشناسی دانشگاه پیامنور، تهران 3- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیامنور،تهران 4- دکترای مدیریت، گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، تهران
چکیده: (1679 مشاهده)
هدف: مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی موسیقیدرمانی فعال و بازیدرمانی بر مهارت اجتماعی و تماس چشمی پسران 6 تا 12 ساله مبتلا به اختلال اوتیسم سطح 2 از مراکز توانبخشی شهر تهران انجام شد. روش: میزان تماس چشمی این کودکان با استفاده از دستگاه ردیاب چشمی و مهارت اجتماعی آنها بهوسیله مقیاس درجهبندی مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (SSRS) اندازهگیری شد. نمونهها بهصورت تصادفی ساده به سه گروه موسیقی درمانی (M)، بازیدرمانی (P) و گروه کنترل (C) تقسیم شدند. برای گروه M، 12 جلسه مداخله موسیقیدرمانی فعال و برای گروه P به همان تعداد جلسه بازیدرمانی انجام شد. برای گروه C فقط جلسههای آموزشی رایج مراکز انجام شد و سپس میزان تماس چشمی و مهارت اجتماعی هر سه گروه دوباره اندازهگیری شد. یافتهها: مقایسه تماس چشمی و مهارت اجتماعی سه گروه پس از انجام مداخلهها، با استفاده از آزمون ANCOVA در نرم افزار SPSS 23 نشان داد که تفاوت معناداری میان نتایج سه گروه هم در تماس چشمی و هم مهارت اجتماعی حاصل شده است ) 05/0 (p<. آزمون تعقیبی توکی، بهبود معناداری در تماس چشمی در گروه موسیقی نشان داد، اما در گروه بازی و کنترل تغییری دیده نشد. همچنین بهبود معناداری در میزان مهارتهای اجتماعی گروه موسیقی و بازی دیده شد، اما در گروه کنترل تغییری مشاهده نشد. اندازه اثر تماس چشمی در گروه بازیدرمانی 079/0 و در گروه موسیقیدرمانی 515/0 بوده است. انداره اثر مهارتهای اجتماعی در گروه بازی و موسیقیدرمانی 304/0 بود. نتیجهگیری: براساس یافتههای حاصل از پژوهش میتوان نتیجه گرفت که موسیقیدرمانی هم بر بهبود تماس چشمی و هم مهارتهای اجتماعی مؤثر است، اما بازیدرمانی فقط بر بهبود مهارت اجتماعی تأثیر دارد. .
rahmanian M, oraki M, amini shirazi N, farzaneh M. Comparison of the Effectiveness of Play Therapy and Active Music Therapy on Eye Contact and Social Skills in Level 2 Autistic Boys. JOEC 2021; 21 (3) : 10 URL: http://joec.ir/article-1-1271-fa.html
رحمانیان مهدیه، اورکی محمد، امینی شیرازی نرگس، فرزانه محمدرضا. مقایسه اثربخشی موسیقیدرمانی فعال و بازیدرمانی بر مهارت اجتماعی و تماس چشمی کودکان پسر مبتلا به اوتیسم سطح2. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (3) :113-126