[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 21، شماره 3 - ( 9-1400 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 126-113 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی موسیقی‌درمانی فعال و بازی‌درمانی بر مهارت اجتماعی و تماس چشمی کودکان پسر مبتلا به اوتیسم سطح2
مهدیه رحمانیان1 ، محمد اورکی2 ، نرگس امینی شیرازی* 3، محمدرضا فرزانه4
1- دانشیار ، گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام‌نور، تهران
2- استاد، گروه روان‌شناسی دانشگاه پیام‌نور، تهران
3- کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام‌نور،تهران
4- دکترای مدیریت، گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، تهران
چکیده:   (1679 مشاهده)
هدف: مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی موسیقی‌درمانی فعال و بازی‌درمانی بر مهارت اجتماعی و تماس چشمی پسران 6 تا 12 ساله مبتلا به اختلال اوتیسم سطح 2 از مراکز توانبخشی شهر تهران انجام شد. روش: میزان تماس چشمی این کودکان با استفاده از دستگاه ردیاب چشمی و مهارت اجتماعی آنها به‌وسیله مقیاس درجه‌بندی مهارت­های اجتماعی گرشام و الیوت (SSRS) اندازه‌گیری شد. نمونه­ها به‌صورت تصادفی ساده به سه گروه موسیقی­ درمانی (M)، بازی­درمانی (P) و گروه کنترل (C) تقسیم شدند. برای گروه M، 12 جلسه مداخله موسیقی‌درمانی فعال و برای گروه P به همان تعداد جلسه بازی‌درمانی انجام شد. برای گروه C فقط جلسه‌های آموزشی رایج مراکز انجام شد و سپس میزان تماس چشمی و مهارت اجتماعی هر سه گروه دوباره اندازه­گیری شد. یافته‌ها: مقایسه تماس چشمی و مهارت اجتماعی سه گروه پس از انجام مداخله‌ها، با استفاده از آزمون ANCOVA در نرم ­افزار SPSS 23 نشان داد که تفاوت معناداری میان نتایج سه گروه هم در تماس چشمی و هم مهارت اجتماعی حاصل شده است ) 05/0 (p<. آزمون تعقیبی توکی، بهبود معناداری در تماس چشمی در گروه موسیقی نشان داد، اما در گروه بازی و کنترل تغییری دیده نشد. همچنین بهبود معناداری در میزان مهارت‌های اجتماعی گروه موسیقی و بازی دیده شد،  اما در گروه کنترل تغییری مشاهده نشد. اندازه اثر تماس چشمی در گروه بازی‌درمانی 079/0 و در گروه موسیقی‌درمانی 515/0 بوده است. انداره اثر مهارت‌های اجتماعی در گروه بازی و موسیقی‌درمانی 304/0 بود. نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های حاصل از پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که موسیقی‌درمانی هم بر بهبود تماس چشمی و هم مهارت‌های اجتماعی مؤثر است، اما بازی‌درمانی فقط بر بهبود مهارت اجتماعی تأثیر دارد.
 .
شماره‌ی مقاله: 10
واژه‌های کلیدی: اوتیسم، تماس چشمی، مهارت اجتماعی، موسیقی‌درمانی، بازی‌درمانی، دستگاه ردیاب چشمی.
متن کامل [PDF 937 kb]   (1460 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/20 | پذیرش: 1400/4/9 | انتشار: 1400/10/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rahmanian M, oraki M, amini shirazi N, farzaneh M. Comparison of the Effectiveness of Play Therapy and Active Music Therapy on Eye Contact and Social Skills in Level 2 Autistic Boys. JOEC 2021; 21 (3) : 10
URL: http://joec.ir/article-1-1271-fa.html

رحمانیان مهدیه، اورکی محمد، امینی شیرازی نرگس، فرزانه محمدرضا. مقایسه اثربخشی موسیقی‌درمانی فعال و بازی‌درمانی بر مهارت اجتماعی و تماس چشمی کودکان پسر مبتلا به اوتیسم سطح2. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (3) :113-126

URL: http://joec.ir/article-1-1271-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 3 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660