هدف: ستون فقرات بهعنوان محور حرکتی بدن ممکن است به دلایل گوناگون در اعمال و فعالیتهای مختلف دچار صدمه و ناهنجاری گردد. هدف این پژوهش بررسی مقایسه میزان شیوع ناهنجاریهای ستون فقرات در دانشآموزان دختر 7-15 ساله کمتوان ذهنی و عادی شهر اراک است. روش: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی است که در سال تحصیلی 1391-1392 روی دانشآموزان دختر استثنایی و عادی 7-15 ساله شهر اراک صورت گرفت. تعداد 69 نفر به صورت تصادفی از مدارس استثنایی و عادی انتخاب شدند. به منظور ارزیابی ناهنجاریهای بالاتنه از صفحه شطرنجی و آزمون نیویورک استفاده گردید. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که از بین میزان شیوع ناهنجاریها، ناهنجاریهای لگن مایل، لوردوز، کیفوز، شانه نابرابر، کجگردنی در بین دانشآموزان استثنایی و کمتوان ذهنی تعداد مبتلایان بیشتری گزارش شده است. اما با توجه به سطح معناداری به دست آمده، این میزان اختلاف معنیدار نیست. اما بین میزان شیوع عارضه اسکلیوز، در میان گروههای عادی و کمتوان ذهنی اختلاف معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد دانشآموزان کمتوان ذهنی نسبت به همتایان عادی خود، دارای ناهنجاریهای بیشتری هستند و با شناسایی بهموقع ناهنجاریهای عضلانی اسکلتی در این افراد میتوان شاهد بهبود قدرت و استقامت عضلانی و کاهش ناهنجاریهای قامتی این گروه از افراد جامعه بود.
pooryamanesh L, moradi F. Comparison of the Prevalence of Vertebrate Abnormalities in 7-15 Years Old Girl Students with Intelectual Disability and Normal Students.. JOEC 2016; 16 (3) :25-34 URL: http://joec.ir/article-1-123-fa.html