1- کارشناس ارشد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه پیام نور شادگان 2- کارشناس ارشد آموزش بزرگسالان، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نهبندان 3- کارشناس ارشدروانشناسی گروه آموزشکودکان استثنایی، مدرسدانشگاه پیامنور آبادان 4- کارشناس ارشدگروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه خوارزمی 5- کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده: (1593 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان، اجتناب شناختی و خودتنظیمی عاطفی در دانشآموزان با و بدون آسیب بینایی بود. روش: روش پژوهش حاضر زمینهیابی از نوع علّی مقایسهای است. جامعه این پژوهش عبارت بود از تمامی دانشآموزان نابینا به حجم 30 نفر و دانشآموزان بینای مقطع راهنمایی شهر اهواز که در سال تحصیلی 1393-1394 مشغول به تحصیل بودند. از میان جامعه آماری به دلیل حجم کم دانشآموزان نابینا همان30 نفر به روش نمونهگیری سرشماری و 30 دانشآموز بینا به روش نمونهگیری خوشهای از مناطق 1 و 3 شهر اهواز انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه تنظیم هیجان (گارنفسکی)، مقیاس اجتناب شناختی (سکستون و دوگاس) و مقیاس خودتنظیمی عاطفی (مارس) استفاده شده است. دادههای بهدست آمده از طریق تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیههای پژوهش نشان داد که دانشآموزان نابینا در راهبردهای تنظیم هیجان، اجتناب شناختی و خودتنظیمی عاطفی با همتایان بینای خود تفاوت معنیداری دارند، بدین معنا که پایینتر از دانشآموزان عادی بودند (p≤0/05). نتیجهگیری: با توجه به نتایجی که از این پژوهش حاصل شد، پیشنهاد میشود مدارسی که دارای دانشآموزان نابینا هستند ضمن شناسایی و تشخیص تواناییهای هیجانی در دانشآموزان نابینا، آموزشهایی را جهت بهبود تواناییهای شناختی و تنظیم عواطف آنان در محیطهای گوناگون ارائه کنند.
akbarifar H, Zaremoghadm A, Eydan J, Ghorbani M, padervand H. Comparing Emotion Regulation Strategies, Cognitive Avoidance and Emotional Self-Regulation in Students with and without Visual Impairment. JOEC 2016; 16 (3) :15-24 URL: http://joec.ir/article-1-1176-fa.html
اکبری فر حسین، زارع مقدم علی، عیدان جعفر، قربانی مریم، پادروند حافظ. مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان، اجتناب شناختی و خودتنظیمی عاطفی در دانشآموزان با و بدون آسیب بینایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1395; 16 (3) :15-24