[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 16، شماره 3 - ( 9-1395 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 24-15 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان، اجتناب شناختی و خودتنظیمی عاطفی در دانش‌آموزان با و بدون آسیب بینایی
حسین اکبری فر* 1، علی زارع مقدم2 ، جعفر عیدان3 ، مریم قربانی4 ، حافظ پادروند5
1- کارشناس ارشد گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه پیام نور شادگان
2- کارشناس ‌ارشد آموزش ‌بزرگسالان، گروه علوم تربیتی‌، دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نهبندان
3- کارشناس ارشدروان‌شناسی گروه آموزش‌کودکان استثنایی، مدرس‌دانشگاه پیام‌نور آبادان
4- کارشناس ارشدگروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه خوارزمی
5- کارشناس ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (1593 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان، اجتناب شناختی و خودتنظیمی عاطفی در دانش‌آموزان با و بدون آسیب بینایی بود. روش: روش پژوهش حاضر زمینه‌یابی از نوع علّی مقایسه‌ای است. جامعه این پژوهش عبارت بود از تمامی دانش‌آموزان نابینا به حجم 30 نفر و دانش‌آموزان بینای مقطع راهنمایی شهر اهواز که در سال تحصیلی 1393-1394 مشغول به تحصیل بودند. از میان جامعه آماری به دلیل حجم کم دانش‌آموزان نابینا همان30 نفر به روش نمونه‌گیری سرشماری و 30 دانش‌آموز بینا به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای از مناطق 1 و 3 شهر اهواز انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌های پژوهش از پرسش‌نامه تنظیم هیجان (گارنفسکی)، مقیاس اجتناب شناختی (سکستون و دوگاس) و مقیاس خودتنظیمی عاطفی (مارس) استفاده شده است. داده‌های به‌دست آمده از طریق تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیه‌های پژوهش نشان داد که دانش‌آموزان نابینا در راهبردهای تنظیم هیجان، اجتناب شناختی و خودتنظیمی عاطفی با همتایان بینای خود تفاوت معنی‌داری دارند، بدین معنا که پایین‌تر از دانش‌آموزان عادی بودند (p≤0/05). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایجی که از این پژوهش حاصل شد، پیشنهاد می‌شود مدارسی که دارای دانش‌آموزان نابینا هستند ضمن شناسایی و تشخیص توانایی‌های هیجانی در دانش‌آموزان نابینا، آموزش‌هایی را جهت بهبود توانایی‌های شناختی و تنظیم عواطف آنان در محیط‌های گوناگون ارائه کنند.
واژه‌های کلیدی: راهبردهای تنظیم هیجان، اجتناب شناختی، خودتنظیمی عاطفی، دانش‌آموزان نابینا و بینا
متن کامل [PDF 212 kb]   (717 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/6 | پذیرش: 1400/8/29 | انتشار: 1400/8/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

akbarifar H, Zaremoghadm A, Eydan J, Ghorbani M, padervand H. Comparing Emotion Regulation Strategies, Cognitive Avoidance and Emotional Self-Regulation in Students with and without Visual Impairment. JOEC 2016; 16 (3) :15-24
URL: http://joec.ir/article-1-1176-fa.html

اکبری فر حسین، زارع مقدم علی، عیدان جعفر، قربانی مریم، پادروند حافظ. مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان، اجتناب شناختی و خودتنظیمی عاطفی در دانش‌آموزان با و بدون آسیب بینایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1395; 16 (3) :15-24

URL: http://joec.ir/article-1-1176-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 3 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660