هدف: اختلال یادگیری دانشآموزان نارساخوان، آنها را با دشواریهای متعددی در مدرسه، خانه و زندگی روزمره مواجه ساخته، که این امر بر پیشرفت تحصیلی و سازگاری با محیط را برایشان دشوار میسازد. تعاملی که بین کاهش اختلال یادگیری، رشد ادراکی، رشد بینایی و رشد شناختی برقرار است، منجر شده است تا فعالیتهای ادراکی- بینایی در روند کاهش اختلال یادگیری با نقص خواندن، نقش مهمی را ایفا کنند. از این رو، هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی روش ادراکی- دیداری فراستیگ بر مهارت خواندن دانشآموزان با اختلالات یادگیری نارساخوان بود. روش: پژوهش حاضر، به صورت یک بررسی تکآزمودنی با استفاده از طرح سریهای زمانی گروهی (AB) انجام شد. نمونه پژوهش را سه نفر از دانشآموزان پسر با اختلال خواندن شاغل به تحصیل در دوره ابتدایی پایه سوم شهرستان خدابنده در سال تحصیلی 96- 1395 تشکیل دادند. گردآوری دادهها جهت بررسی وضعیت مشکلات خواندن آزمودنیها، با استفاده چک لیست بررسی نشانگان نارساخوانی و آزمون خواندن و نارساخوانی نما انجام شد. جهت تقویت مهارت خواندن، هر سه آزمودنی به صورت گروهی در طی 18 جلسه (به مدت 9 هفته و هر هفته دو جلسه)، فعالیتهای پیشرفته ادراکی- دیداری بر مبنای فراستیگ دریافت کردند. تحلیل دادههای حاصل از ارزیابی مشکلات خواندن آزمودنیها نیز با استفاده از جدول سمن صورت گرفت. یافته ها: یافتههای حاصل از ارزیابی مشکلات خواندن آزمودنیها در پیش و پس از تمرین فعالیتهای ادراکی بینایی فراستیگ نشان داد که فعالیتهای ادراکی- بینایی میتواند تا دو برابر، نمرههای آزمودنیها را در هر یک حوزههای شناختی دقت؛ حافظه دیداری، شنیداری؛ تمیز دیداری، شنیداری، توالی دیداری، شنیداری و سایر خطاها را کاهش دهد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر که نشان از تأثیر تمرین فعالیتهای پیشرفته ادراکی بینایی بر کاهش مشکلات خواندن دانشآموزان با اختلال یادگیری دارد، پیشنهاد میشود مسئولین آموزش و پرورش استثنایی، اقدام به برگزاری دورههایی جهت افزایش مهارت مربیان و والدین از تأثیرات انجام این تمرینها کنند.
karimi H, sabouri G, ghasemi gheidari A, nemati Z. Frostig visual perceptual activities on improving the effectiveness of advanced reading students with Special learning disorder dyslexia: a single subject. JOEC 2019; 19 (3) :115-128 URL: http://joec.ir/article-1-1005-fa.html
کریمی حسن، صبوری غفور، قاسمی قیداری اعظم، نعمتی زهرا. اثربخشی فعالیتهای پیشرفته ادراکی- دیداری فراستیگ بر اصلاح خواندن دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری نارساخوان: یک مطالعه تک آزمودنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (3) :115-128