[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 20، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 20 شماره 2 صفحات 32-21 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر روش مداخله‌ای تحریک دهلیزی در بهبود مهارت‌های حرکتی کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر با اختلال هماهنگی رشدی
علی اصغر دادمهر*1 ، مختار ملک پور2 ، امیر قمرانی2 ، سمیه رحیم زاده3 ، محمد حسینعلی زاده2 ، حمیدرضا فریدونی4
1- اداره آموزش و پرورش استثنایی قم
2- دانشگاه اصفهان
3- دانشگاه علامه طباطبایی
4- دانشگاه آزاداسلامی واحد خوراسگان
چکیده:   (3105 مشاهده)
هدف: کودکان احتیاج به تحریک‌های حسی مناسب دارند. تحریک‌های حسی مناسب باعث رشد، بهبود مهارت‌های حرکتی و کفایت‌های تحصیلی کودکان می‌شود که از جمله این تحریک‌ها، تحریک دهلیزی است. بسیاری از کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر هماهنگی ضعیف حرکتی - تعادلی و مشکلات مربوط به مهارت‌های حرکتی دارند که بعضی از این کودکان به‌عنوان مبتلایان به اختلال هماهنگی رشدی شناخته می‌شوند. در همین راستا هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر تحریک دهلیزی در بهبود مهارت‌های حرکتی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی با اختلال هماهنگی رشدی است. روش: روش پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی (طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه) بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کل دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر شهر اصفهان در مقطع ابتدایی بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای تعداد 30 دانش‌آموز با استفاده از سیاهه اختلال هماهنگی رشدی (DCD-Q,07) غربال شده و به روش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جاگماری شدند. ابزار این پژوهش مقیاس رشد حرکتی لینکن- اوزرتسکی‏ و سیاهه اختلال هماهنگی رشدی (DCD-Q,07) بود. داده‌ها با استفاده از آزمون آماری t مستقل و تحلیل کوواریانس تک‌متغیری (Mancova) تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: روش مداخله‌ای تحریک دهلیزی بر بهبود مهارت‌های حرکتی این کودکان مؤثر بود (001/0p<). نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که روش مداخله‌ای تحریک دهلیزی در بهبود مهارت‌های حرکتی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی با اختلال هماهنگی رشدی مؤثر بوده است. بنابراین استفاده از این روش به‌عنوان روشی در بهبود برای بخشی از مشکلات حرکتی این کودکان پیشنهاد می‌شود.
واژه‌های کلیدی: تحریک دهلیزی، مهارت‌های حرکتی، کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر با اختلال هماهنگی رشدی.
متن کامل [PDF 204 kb]   (2007 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/1 | پذیرش: 1399/3/6 | انتشار: 1399/6/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dadmehr A, Malekpour M, ghamarani A, Rahimzadeh S, hoseinali zadeh M, fereidouni H. Effectiveness of Vestibular Stimulation on Improving Motor Skills in Educable Mental Retardation Children with Developmental Coordination Disorder. JOEC 2020; 20 (2) :21-32
URL: http://joec.ir/article-1-715-fa.html

دادمهر علی اصغر، ملک پور مختار، قمرانی امیر، رحیم زاده سمیه، حسینعلی زاده محمد، فریدونی حمیدرضا. تأثیر روش مداخله‌ای تحریک دهلیزی در بهبود مهارت‌های حرکتی کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر با اختلال هماهنگی رشدی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (2) :21-32

URL: http://joec.ir/article-1-715-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710