1- اداره آموزش و پرورش استثنایی قم 2- دانشگاه اصفهان 3- دانشگاه علامه طباطبایی 4- دانشگاه آزاداسلامی واحد خوراسگان
چکیده: (3105 مشاهده)
هدف: کودکان احتیاج به تحریکهای حسی مناسب دارند. تحریکهای حسی مناسب باعث رشد، بهبود مهارتهای حرکتی و کفایتهای تحصیلی کودکان میشود که از جمله این تحریکها، تحریک دهلیزی است. بسیاری از کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر هماهنگی ضعیف حرکتی - تعادلی و مشکلات مربوط به مهارتهای حرکتی دارند که بعضی از این کودکان بهعنوان مبتلایان به اختلال هماهنگی رشدی شناخته میشوند. در همین راستا هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر تحریک دهلیزی در بهبود مهارتهای حرکتی دانشآموزان کمتوان ذهنی با اختلال هماهنگی رشدی است. روش: روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی (طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه) بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کل دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر شهر اصفهان در مقطع ابتدایی بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 30 دانشآموز با استفاده از سیاهه اختلال هماهنگی رشدی (DCD-Q,07) غربال شده و به روش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جاگماری شدند. ابزار این پژوهش مقیاس رشد حرکتی لینکن- اوزرتسکی و سیاهه اختلال هماهنگی رشدی (DCD-Q,07) بود. دادهها با استفاده از آزمون آماری t مستقل و تحلیل کوواریانس تکمتغیری (Mancova) تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: روش مداخلهای تحریک دهلیزی بر بهبود مهارتهای حرکتی این کودکان مؤثر بود (001/0p<). نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که روش مداخلهای تحریک دهلیزی در بهبود مهارتهای حرکتی دانشآموزان کمتوان ذهنی با اختلال هماهنگی رشدی مؤثر بوده است. بنابراین استفاده از این روش بهعنوان روشی در بهبود برای بخشی از مشکلات حرکتی این کودکان پیشنهاد میشود.
dadmehr A, Malekpour M, ghamarani A, Rahimzadeh S, hoseinali zadeh M, fereidouni H. Effectiveness of Vestibular Stimulation on Improving Motor Skills in Educable Mental Retardation Children with Developmental Coordination Disorder. JOEC 2020; 20 (2) :21-32 URL: http://joec.ir/article-1-715-fa.html
دادمهر علی اصغر، ملک پور مختار، قمرانی امیر، رحیم زاده سمیه، حسینعلی زاده محمد، فریدونی حمیدرضا. تأثیر روش مداخلهای تحریک دهلیزی در بهبود مهارتهای حرکتی کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر با اختلال هماهنگی رشدی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (2) :21-32