[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 20 شماره 2 صفحات 17-28 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر روش مداخله‌ای تحریک دهلیزی در بهبود مهارت‌های حرکتی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر با اختلال هماهنگی رشدی
علی اصغر دادمهر*، دکتر مختار ملک پور، دکتر امیر قمرانی، سمیه رحیم زاده، محمد حسینعلی زاده، حمیدرضا فریدونی
اداره آموزش و پرورش استثنایی قم
چکیده:   (68 مشاهده)
زمینه و هدف:کودکان احتیاج به تحریکات حسی مناسب دارند، تحریکات حسی مناسب باعث رشد و بهبود مهارت‌های حرکتی، و کفایت‌های تحصیلی کودکان می‌شود. از جمله این تحریکات تحریک دهلیزی است. بسیاری از کودکان کم توان ذهنی آموزش‌پذیر، دارای هماهنگی ضعیف حرکتی و تعادلی، مشکلات مربوط به مهارت‌های حرکتی می‌باشند که بعضی از این کودکان به عنوان مبتلایان به اختلال هماهنگی رشدی شناخته می‌شوند. در همین راستا، هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر تحریک دهلیزی در بهبود مهارتهای حرکتی دانش‌آموزان کم توان ذهنی با اختلال هماهنگی رشدی بود.مواد و روش: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی (طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه) بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان کم توان ذهنی آموزش‌پذیر شهر اصفهان در مقطع ابتدایی بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 30 دانش‌آموز با استفاده از سیاهه اختلال هماهنگی رشدی (DCD-Q,07) غربال شده و به روش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جاگماری شدند. ایزار این پژوهش مقیاس رشد حرکتی لینکنن- اوزرتسکی‏ و سیاهه اختلال هماهنگی ر[1]شدی (DCD-Q,07) بود. داده ها با استفاده از آزمون آماری t مستقل و تحلیل کوواریانس چند متغیری(Mancova) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: روش مداخله‌ای تحریک دهلیزی بر بهبود مهارت‌های حرکتی، این کودکان موثر بود (001/0p<). نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که روش مداخله‌ای تحریک دهلیزی در بهبود مهارت‌های حرکتی دانش‌آموزان کم توان ذهنی با اختلال هماهنگی رشدی موثر بوده، بنابراین استفاده از این روش به عنوان روشی در بهبود، بخشی از مشکلات حرکتی این کودکان پیشنهاد می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: تحریک دهلیزی، مهارت‌های حرکتی، کودکان کم توان ذهنی آموزش‌پذیر با اختلال هماهنگی رشدی
متن کامل [PDF 1049 kb]   (48 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/1 | پذیرش: 1399/3/6 | انتشار: 1399/6/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dadmehr A, Malekpour M, ghamarani A, Rahimzadeh S, hoseinali zadeh M, fereidouni H. The effective of Vestibular stimulation on Improve motor skills in children educable mental retardation with developmental coordination disorder. JOEC. 2020; 20 (2) :17-28
URL: http://joec.ir/article-1-715-fa.html

دادمهر علی اصغر، ملک پور مختار، قمرانی امیر، رحیم زاده سمیه، حسینعلی زاده محمد، فریدونی حمیدرضا. تاثیر روش مداخله‌ای تحریک دهلیزی در بهبود مهارت‌های حرکتی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر با اختلال هماهنگی رشدی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (2) :17-28

URL: http://joec.ir/article-1-715-fa.html



دوره 20، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4219