[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 109-118 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل درک بندهای موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول در کودکان ناشنوای کاشت حلزون شده و شنوا
سحر مهرپرور، دکتر رحیمه روح پرور* ، دکتر مقدمه میرزایی
استادیار زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده:   (355 مشاهده)

هدف: در تحقیق حاضر درک دو نوع بند موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول، در کودکان کاشت­حلزون­شده و شنوا مقایسه شد و برای یافتن پیشنهاداتی برای بهبود درک این دو نوع بند، سه نوع خطا بررسی شد. درنهایت درک این دو نوع بندهای موصولی نسبت به هم مقایسه شد. روش پژوهش: به­منظور سنجش درک بندهای موصولی، آزمون تصویری شامل چهار گزینه طراحی شد. یکی از تصویرها جواب درست بود و سه تصویر دیگر انحرافی بودند که به سه نوع خطا شامل خطا در بندپایه، خطا در بندموصولی و خطا در هر دوبند، طبقه­بندی شدند. برای تحلیل یافته­های حاضر از نرم­افزارSPSS  نسخه 22 و آزمون­ ناپارامتری من­ویتنی استفاده شد. یافته­های پژوهش: نتایج به­دست­آمده نشان داد که بین کودکان کاشت حلزون شده و شنوا در درک هر دو نوع بند موصولی تفاوت معنی­داری وجود داشت (006/0p = ). همچنین کودکان کاشت­حلزون در درک بندهای موصولی فاعل­- مفعول با مشکل بیشتری روبه­رو بودند و درصد سه نوع خطا در آن­ها افزایش یافت. نتیجه­گیری: نتایج  نشان داد که کودکان کاشت­حلزون تنها قسمتی از این بندها را متوجه نشده بودند. در بندهای موصولی فاعل- فاعل، بیشترین درصد خطا مربوط به خطا در بندپایه بود که نشان داد کودکان کاشت حلزون ارتباط بین فاعل و فعل در بند پایه را متوجه نشده بودند. ارتباط بین فاعل و فعل در بند موصولی را درست تشخیص داده بودند. اما درصد انواع خطاها در بندهای موصولی فاعل- مفعول افزایش یافت و درک این نوع بندهای موصولی برای کودکان کاشت­حلزون دشوارتر بود. برمبنای نتایج­ به­دست­آمده، می­توان با آموزش بیشتر و سریعتر به کودکان­کاشت­حلزون، در جهت برطرف نمودن مشکلات فوق تلاش نمود.

واژه‌های کلیدی: درک زبانی، بند موصولی فاعل- فاعل، بند موصولی فاعل- مفعول، کاشت حلزون
متن کامل [PDF 596 kb]   (234 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehrparvar S, Roohparvar R, mirzai M. Analyzing the Comprehension of Subject- Subject and Subject- Object Relative Clauses in Cochlear Implanted and Normal Hearing Children. JOEC. 2017; 17 (2) :109-118
URL: http://joec.ir/article-1-518-fa.html

مهرپرور سحر، روح پرور رحیمه، میرزایی مقدمه. تحلیل درک بندهای موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول در کودکان ناشنوای کاشت حلزون شده و شنوا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (2) :109-118

URL: http://joec.ir/article-1-518-fa.html



دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638