هدف: در تحقیق حاضر درک دو نوع بند موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول، در کودکان کاشتحلزونشده و شنوا مقایسه شد و سه نوع خطا بررسی گردید. در نهایت درک این دو نوع بندهای موصولی نسبت به هم مورد مقایسه قرار گرفت. روش: بهمنظور سنجش درک بندهای موصولی، آزمون تصویری شامل چهار گزینه طراحی شد. یکی از تصویرها جواب درست بود و سه تصویر دیگر انحرافی بودند که به سه نوع خطا شامل خطا در بند پایه، خطا در بند موصولی و خطا در هر دوبند طبقهبندی شدند. برای تحلیل یافتههای حاضر از آزمون منویتنی استفاده شد. یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد که بین کودکان کاشتحلزونشده و شنوا در درک هر دو نوع بند موصولی تفاوت معنیداری وجود داشت (006/0p =). همچنین کودکان کاشتحلزون در درک بندهای موصولی فاعل- مفعول با مشکل بیشتری روبهرو بودند و درصد سه نوع خطا در آنها افزایش یافت. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که کودکان کاشتحلزون تنها قسمتی از این بندها را متوجه نشده بودند. در بندهای موصولی فاعل- فاعل، بیشترین درصد خطا مربوط به خطا در بند پایه بود که نشان داد کودکان کاشتحلزون ارتباط بین فاعل و فعل را در بند پایه متوجه نشده بودند. آنها ارتباط بین فاعل و فعل را در بند موصولی درست تشخیص داده بودند. اما درصد انواع خطاها در بندهای موصولی فاعل- مفعول افزایش یافت و درک این نوع بندهای موصولی برای کودکان کاشتحلزون دشوارتر بود.
Mehrparvar S, Roohparvar R, mirzai M. Analyzing the Comprehension of Subject-Subject and Subject-Object Relative Clauses in Children with Cochlear Implants and Normally-Hearing Ones
. JOEC 2017; 17 (2) :109-118 URL: http://joec.ir/article-1-518-fa.html
مهرپرور سحر، روح پرور رحیمه، میرزایی مقدمه. تحلیل درک بندهای موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول در کودکان ناشنوای کاشتحلزونشده و شنوا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (2) :109-118