[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 2 - ( زمستان 1380 1380 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 135-150 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه‌ای شکل‌گیری مفهوم در کودکان ناشنوا و شنوای شهر تبریز
تورج هاشمی* ، دکتر احمد علی‌پور
دانشگاه تبریز
چکیده:   (762 مشاهده)
به منظور مقایسه شکل گیری مفهوم در دانش‌آموزان ناشنوا و شنوا، براساس روش رشدی- مقطعی 60 دانش‌آموز شنوا (30 دختر و 30 پسر) و 60 دانش آموز ناشنوا (30 دختر و 30 پسر) در مقاطع سنی 7، 9، 11، 13 و 15 سال از میان مناطق آموزش و پرورش تبریز و مدرسه ویژه کودکان ناشنوا در این شهر به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای بررسی شکل‌گیری مفهوم از آزمون ویگوتسکی معروف به کازانین هافمن استفاده گردید. نتایج با استفاده از روش تحلیل واریانس عاملی، مقایسه میانگین‌ها و مقایسه‌های متعامد تحلیل شدند. تحلیل نتایج نشان داد که عملکرد دانش‌آموزان ناشنوا در دو جنس و در مقاطع 7، 9، 11، 13 و 15 سالگی، در تشکیل مفهوم ضعیف‌تر از عملکرد دانش‌آموزان شنوا است. بنابراین آسیب شنوایی و نقص کلامی در شکل‌گیری مفهوم تأثیر می‌گذارد. همچنین تحلیل نتایج نشان داد که نتایج هر دو گروه با افزایش سن به طور معنی‌داری تغییر می‌کند و سن در شکل‌گیری مفهوم نقش اساسی دارد، اما جنسیت در آن نقشی ندارد.
 
واژه‌های کلیدی: شکل‌گیری مفهوم، دانش‌آموزان ناشنوا، آزمون ویگوتسکی
متن کامل [PDF 371 kb]   (236 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۰/۱۱/۱ | پذیرش: ۱۳۸۰/۱۱/۱ | انتشار: ۱۳۸۰/۱۱/۳۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi T, Alipour A. A Comparative Study on Concept Formation in Deaf and Hearing Children in Tabriz. JOEC. 2002; 1 (2) :135-150
URL: http://joec.ir/article-1-506-fa.html

هاشمی تورج، علی‌پور احمد. بررسی مقایسه‌ای شکل‌گیری مفهوم در کودکان ناشنوا و شنوای شهر تبریز. فصلنامه كودكان استثنايي. 1380; 1 (2) :135-150

URL: http://joec.ir/article-1-506-fa.html



دوره 1، شماره 2 - ( زمستان 1380 1380 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792