| بررسی مقایسهای شکلگیری مفهوم در کودکان ناشنوا و شنوای شهر تبریز | 
								
								  | تورج هاشمی*1    ،    احمد علیپور2    | 
								
								  | 1- دانشگاه تبریز 2- دانشگاه پیام نور
 | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (4594 مشاهده) | 
								
								  | به منظور مقایسه شکل گیری مفهوم در دانشآموزان ناشنوا و شنوا، براساس روش رشدی- مقطعی 60 دانشآموز شنوا (30 دختر و 30 پسر) و 60 دانش آموز ناشنوا (30 دختر و 30 پسر) در مقاطع سنی 7، 9، 11، 13 و 15 سال از میان مناطق آموزش و پرورش تبریز و مدرسه ویژه کودکان ناشنوا در این شهر به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای بررسی شکلگیری مفهوم از آزمون ویگوتسکی معروف به کازانین – هافمن استفاده گردید. نتایج با استفاده از روش تحلیل واریانس عاملی، مقایسه میانگینها و مقایسههای متعامد تحلیل شدند. تحلیل نتایج نشان داد که عملکرد دانشآموزان ناشنوا در دو جنس و در مقاطع 7، 9، 11، 13 و 15 سالگی، در تشکیل مفهوم ضعیفتر از عملکرد دانشآموزان شنوا است. بنابراین آسیب شنوایی و نقص کلامی در شکلگیری مفهوم تأثیر میگذارد. همچنین تحلیل نتایج نشان داد که نتایج هر دو گروه با افزایش سن به طور معنیداری تغییر میکند و سن در شکلگیری مفهوم نقش اساسی دارد، اما جنسیت در آن نقشی ندارد. 
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  شکلگیری مفهوم، دانشآموزان ناشنوا، آزمون ویگوتسکی | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 371 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (1042 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  كاربردي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1380/11/1 | پذیرش: 1380/11/1 | انتشار: 1380/11/30
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
                                
                                |  | 
								
								  |  |