بررسی مقایسهای شکلگیری مفهوم در کودکان ناشنوا و شنوای شهر تبریز
|
تورج هاشمی 1، احمد علیپور2 |
1- دانشگاه تبریز 2- دانشگاه پیام نور |
|
چکیده: (3735 مشاهده) |
به منظور مقایسه شکل گیری مفهوم در دانشآموزان ناشنوا و شنوا، براساس روش رشدی- مقطعی 60 دانشآموز شنوا (30 دختر و 30 پسر) و 60 دانش آموز ناشنوا (30 دختر و 30 پسر) در مقاطع سنی 7، 9، 11، 13 و 15 سال از میان مناطق آموزش و پرورش تبریز و مدرسه ویژه کودکان ناشنوا در این شهر به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای بررسی شکلگیری مفهوم از آزمون ویگوتسکی معروف به کازانین – هافمن استفاده گردید. نتایج با استفاده از روش تحلیل واریانس عاملی، مقایسه میانگینها و مقایسههای متعامد تحلیل شدند. تحلیل نتایج نشان داد که عملکرد دانشآموزان ناشنوا در دو جنس و در مقاطع 7، 9، 11، 13 و 15 سالگی، در تشکیل مفهوم ضعیفتر از عملکرد دانشآموزان شنوا است. بنابراین آسیب شنوایی و نقص کلامی در شکلگیری مفهوم تأثیر میگذارد. همچنین تحلیل نتایج نشان داد که نتایج هر دو گروه با افزایش سن به طور معنیداری تغییر میکند و سن در شکلگیری مفهوم نقش اساسی دارد، اما جنسیت در آن نقشی ندارد.
|
|
واژههای کلیدی: شکلگیری مفهوم، دانشآموزان ناشنوا، آزمون ویگوتسکی |
|
متن کامل [PDF 371 kb]
(812 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1380/11/1 | پذیرش: 1380/11/1 | انتشار: 1380/11/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|