[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 1، شماره 2 - ( زمستان 1380 1380 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 150-135 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه‌ای شکل‌گیری مفهوم در کودکان ناشنوا و شنوای شهر تبریز
تورج هاشمی 1، احمد علی‌پور2
1- دانشگاه تبریز
2- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (3735 مشاهده)
به منظور مقایسه شکل گیری مفهوم در دانش‌آموزان ناشنوا و شنوا، براساس روش رشدی- مقطعی 60 دانش‌آموز شنوا (30 دختر و 30 پسر) و 60 دانش آموز ناشنوا (30 دختر و 30 پسر) در مقاطع سنی 7، 9، 11، 13 و 15 سال از میان مناطق آموزش و پرورش تبریز و مدرسه ویژه کودکان ناشنوا در این شهر به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای بررسی شکل‌گیری مفهوم از آزمون ویگوتسکی معروف به کازانین هافمن استفاده گردید. نتایج با استفاده از روش تحلیل واریانس عاملی، مقایسه میانگین‌ها و مقایسه‌های متعامد تحلیل شدند. تحلیل نتایج نشان داد که عملکرد دانش‌آموزان ناشنوا در دو جنس و در مقاطع 7، 9، 11، 13 و 15 سالگی، در تشکیل مفهوم ضعیف‌تر از عملکرد دانش‌آموزان شنوا است. بنابراین آسیب شنوایی و نقص کلامی در شکل‌گیری مفهوم تأثیر می‌گذارد. همچنین تحلیل نتایج نشان داد که نتایج هر دو گروه با افزایش سن به طور معنی‌داری تغییر می‌کند و سن در شکل‌گیری مفهوم نقش اساسی دارد، اما جنسیت در آن نقشی ندارد.
 
واژه‌های کلیدی: شکل‌گیری مفهوم، دانش‌آموزان ناشنوا، آزمون ویگوتسکی
متن کامل [PDF 371 kb]   (812 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1380/11/1 | پذیرش: 1380/11/1 | انتشار: 1380/11/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi T, Alipour A. A Comparative Study on Concept Formation in Deaf and Hearing Children in Tabriz. JOEC 2002; 1 (2) :135-150
URL: http://joec.ir/article-1-506-fa.html

هاشمی تورج، علی‌پور احمد. بررسی مقایسه‌ای شکل‌گیری مفهوم در کودکان ناشنوا و شنوای شهر تبریز. فصلنامه كودكان استثنايي. 1380; 1 (2) :135-150

URL: http://joec.ir/article-1-506-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 2 - ( زمستان 1380 1380 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645