[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1381 1381 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 171-190 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کم‌شنوای تلفیقی
اصغر مینایی* ، علی اکبر ویسمه، سعید حسن‌زاده
پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده:   (779 مشاهده)
در تحقیق حاضر تلاش به عمل آمد تا به این سؤال پاسخ داده شود که چه عامل یا عواملی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کم‌شنوای تلفیقی تأثیر می‌گذارد. برای پاسخگویی به این سؤال و سایر سؤال‌های فرعی تحقیق، از بین کلیه دانش‌آموزان کم‌شنوای شهر تهران که در سال تحصیلی 80-79  در مقطع ابتدایی مدارس عادی به تحصیل اشتغال داشتند، با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 231 دانش‌آموز (98 دختر و 133 پسر) به همراه والدین و معلمانشان انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها، از 4 پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان از طریق معدل کل سال تحصیلی اندازه‌گیری گردید. داده‌های گردآمده با استفاده از روش آماری رگرسیون چندمتغیری به شیوه گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که از بین 13 متغیری که که وارد معادله رگرسیون شدند، 8 متغیر تأثیر معناداری بر پیشرفت تحصیلی این دسته از دانش‌آموزان دارند و روی هم رفته 70 درصد از واریانس کل متغیر ملاک را تبیین می‌کنند. این 8 متغیر به ترتیب اهمیت عبارتند از: وسایل کمک شنیداری، سابقه تدریس معلم، خدمات توان‌بخشی، میزان افت شنوایی، سن ابتلا به کم‌شنوایی، وضعیت اجتماعی- اقتصادی خانواده، نگرش معلم و رضایت شغلی معلم.

 
واژه‌های کلیدی: آموزش تلفیقی، آموزش فراگیر، یکپارچه‌سازی، دانش‌آموز کم‌شنوا، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 357 kb]   (209 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۱/۶/۱ | پذیرش: ۱۳۸۱/۶/۱ | انتشار: ۱۳۸۱/۶/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Minaei A, Visme A A, Hasanzade S. The Effective Factors on the School Achievement of Integrated Hearing Impaired Students. JOEC. 2002; 2 (2) :171-190
URL: http://joec.ir/article-1-495-fa.html

مینایی اصغر، ویسمه علی اکبر، حسن‌زاده سعید. عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کم‌شنوای تلفیقی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1381; 2 (2) :171-190

URL: http://joec.ir/article-1-495-fa.html



دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1381 1381 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3772